En APA och två IPA

I helgen så var det åter dags att testa lite öl och sätta betyg på dessa. En uppgift som jag inte har särskilt mycket emot och tycker är ganska så trevlig.

Först ut var St Eriks APA (American Pale Ale) som är helt ny på Systemets hyllor och som har tagits fram som en hyllning till humlesorten Cascade, vilken tydligen var grunden till den amerikanska mikrobryggarkulturen. Tyvärr så är St Eriks hyllning till denna humlesort ganska lam och något intetsägande. Smaklökarna får liksom ingenting att jobba med när man tar en klunk av bryggden. Absolut inte äcklig på något sätt (som jag vet att en del öl-kännare har anklagat den för) men inget som jag kommer att köpa igen. Betyg: men nöd och näppe God.

Nästa öl för provsmakning var även det ett öl från St Eriks: St Eriks IPA (India Pale Ale). Och nu började det faktiskt hända något när man smuttade på drycken. Lite mer smaker, lite mer dofter, lite mer av allt men fortfarande inget speciellt som får en att haja till. Kanske så är det så här St Eriks vill ha sina öl men jag tycker att det mesta jag testat under detta märke är ganska lagom och lite småtrist. Betyg: God.

Sist ut var Brewdogs Punk IPA. Och nu fick äntligen mina sinnen något att jobba med. En mycket behaglig doft som fint komplement till den något fruktiga och härligt beska smaken. Punk IPAn har jag druckit några gånger förut men nu smakade den faktiskt bättre än vad den någonsin gjort, fråga mig inte varför, kanske berodde det på sällskapet. Den når precis betyget Jättegod och den gör mig väldigt sugen på att leta upp Brewdogs Hardcore IPA som tydligen skall vara mer av allt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det var allt för den här gången. Över och ut.

Kommentera

