En ny DAC vore trevligt

Jag har på senare tid börjat fundera på om jag framåt sommaren inte skulle ta och skaffa mig en DAC till. Det är nämligen så att jag för ett tag sedan flyttade upp min gamla Cambridge Audio DacMagic från anläggningen i källaren till anläggningen i vardagsrummet där jag tyckte att den gjorde mer nytta. Men nu på senare tid så har jag faktiskt börjat sakna möjligheten att lätt koppla in datorn där nere och lira lite musik. Och helt lägligt så släpptes ganska nyss den nya DacMagic-modellen med det fantasifulla tillägget Plus i namnet. Och det innebär bland annat asynkron USB-överföring, inbyggd hörlursförstärkare och trådlös överföring via Bluetooth. Tre funktioner jag mer än gärna skulle lägga pengar på för att få där nere i källaren.

DacMagic Plus ligger just nu på 3500kr hos Hifiklubben och ska man ha Bluetooth-dongeln till så kostar den 600kr. Ganska mycket pengar men jag tycker att man i detta fallet får mycket för dom. Men samtidigt så ploppar frågan upp om man kanske skulle kolla på andra märken och modeller. Musical Fidelity har t.ex. två fina alternativ i V-DAC II och M1 DAC V2 fast då får man klara sig utan den trådlösa överföringen och hörlursförstärkaren. Och Arcam har ju sin Solo rDAC som faktiskt går att få med trådlös överföring men som då blir lite dyrare än DacMagic Plus. Sedan så finns ju också lite olika alternativ från Matrix Electronics men då måste man beställa via utlandet vilket gör det lite extra bökigt och dessutom så riskerar man att tull och moms läggs på priset.

Många alternativ blir det och detta är bara några få av alla som finns idag vilket inte gör det lätt att bestämma sig. Det kanske slutar med att jag köper mig en Synth istället…

4 svar till “En ny DAC vore trevligt

  1. Är det inte ganska så najs att kunna ha samma märke på DAC:arna så du slipper olika ljudkaraktär, beroende på om du är uppe eller nere? Det känns som om man kommer att skaffa sig en favorit av dem och då blir den andra överflödig i vilket fall…

    • Jo det är nog lika bra att köra på samma märke. Jag är ju nöjd med DacMagicen jag har idag. Sten-Åke ska förresten eventuellt köpa ny DAC så du kan säkert få köpa hans gamla för en billig peng.

Kommentera

