Speltest del 2: Talisman

Igår kväll/natt så var det åter dags att ”tvinga” frugan att vara med och spela brädspel. Den här gången var det klassikern Talisman i dess fjärde utgåva som stod för underhållningen och även om vi var ganska trötta den här gången med så var vi nöjda efter dom ca två timmar det tog att spela omgången. Detta är mina intryck av spelet:

  • Det är kul att spela. Oväntat kul faktiskt. Till skillnad från DungeonQuest, som var en liten besvikelse, så var detta en mycket positiv upplevelse. Spelet flyter på bra utan att man behöver bläddra i manualen hela tiden och överlag så var det mycket lätt att komma in i det.
  • Lite för fattigt. Fick lite samma känsla som jag fick när jag spelade DungeonQuest, att det var mycket samma som hände och att korten inte ger så mycket variation. Men då jag hade blandat korten lite för dåligt så kom flera av samma kort i rad och får väl därför skylla mig själv till viss del. MEN det går ju att råda bot på den något dåliga variationen genom att köpa någon eller några av alla dom expansioner som släppts sedan Talisman lanserades.
  • Spelet är snyggt och mycket välgjort. Men även om spelplanen är snygg så är den alldeles för stor! Man får liksom sträcka sig för att nå till andra sidan för att kunna förflytta sin karaktär. Så att köpa någon av dom större expansionerna som utökar själva spelplanen är nog bara att glömma.

Som synes så fanns det inget större (”pun intended” som man säger) att klaga på efter en omgångs spelande och både frugan och jag var nöjda och underhållna. Speciellt frugan vars munk krossade allt motstånd och lämnade min stackars alv att dö vid några kullar. Talisman kommer definitivt spelas många gånger i framtiden och jag blev faktiskt så biten att jag direkt efter vi var klara var ”tvungen” att beställa två av dom mindre expansionerna till spelet. Så i framtida spelomgångar blir det att bland annat se upp för Döden som vandrar över spelplanen och en varulv som kan göra livet surt för alla spelare.

Kommentera

