Två väldigt olika filmer

I likhet med min bloggkamrat Totenfresser så är jag väldigt sällan på bio utan ser i stort sett all film i hemmets lugna vrå. Och igår så bjöd ”Bio Nedervåningen” på två väldigt olika filmer:

Flash Gordon var det ett bra tag sedan jag såg och jag slogs lite utav hur makaber den var emellanåt. Ögon som rinner ut ur en död onding och en elak tant som smälter till svart klet, inte konstigt att jag tyckte att Flash Gordon var en ganska obehaglig film när jag var liten.  Men i övrigt så var filmen precis så trevlig och opretentiös som jag minns den. Max Von Sydow är härligt ond som Kejsar Ming och alla i skådisensemblen verkar ha haft mycket roligt när dom spelade in den här filmen. Och det går liksom inte att klaga på något i den här filmen eftersom den inte tar sig själv på allvar för fem öre. Bra musik också. 3/5 i betyg.

Efter det var det dags att titta på Pulp Fiction, även det en film jag inte sett på väldigt länge. Och vad ska man säga om en sådan klassisk rulle? Den är bra. Mycket bra faktiskt men inte så bra som jag tyckte en gång i tiden. För när den kom så var Pulp Fiction det absolut coolaste som fanns och en hel filmvärld gjorde vågen åt Quentin Tarantino och hans film. Idag så känns den lite daterad och jag tycker personligen bättre om Tarantinos senare filmer än denna. Pulp Fiction är lite för lång för sitt eget bästa och många av dialogscenerna blir tyvärr för tjatiga och inte alls så coola som antagligen var meningen. Dock så ska det väl sägas att när dialogerna är bra, så är dom riktigt jävla bra. Och så måste jag nämna att bilden på denna BD-utgåva var klockren, helt klart värt uppdateringen från DVD. 4/5 i betyg.

5 svar till “Två väldigt olika filmer

  1. Det är konstigt hur lite man minns av filmer man såg för länge sedan. Såg själv på Superman förra veckan och slogs av att även den var betydligt mer våldsam än vad jag minns den, speciellt när Krypton går under. Inte alls något som passar för barn…

Kommentera

