Rokad i helikopterflottan och städning av garaget.

Jag har sedan ca två månader haft en ny medlem i min lilla helikopterflotta. Det var min första riktiga helikopter med kollektiv pitch som fick stryka på foten då den helt enkelt var för långt ifrån det jag behövde i form av fysiska möjligheter för att nå den flygning jag eftersträvade. Tyngdpunkten var lokaliserad alldeles för långt ned på helikoptern, och det kombinerat med mekanisk stabilisering i form av en flybar gjorde att den bara föll över från inverterat flygning mest hela tiden. Att den dessutom var i minsta laget för min relativt stora flygning gjorde att beslutet blev ganska lätt, trots ett visst vemod.

Bort med den helt enkelt och in med ett Italiensk fullblod i form av en MSH Protos. Jag hade sedan länge siktat in mig på en sådan och jag hittade ett riktigt fint exemplar begagnat, så samma dag som jag sålde min T-Rex450 så köpte jag en ny helikopter. I samband med detta så sålde jag även min Crawler eftersom jag insåg att man svårligen kan underhålla två hobbys och dessutom utvecklas så därför fick bilen ”åka”.

Pengarna användes till en lite mer avancerad radio för helisarna, och denna kom i form av en Spektrum DX8. Den erbjöd helt enkelt fler möjligheter och enklare programmering.

Nu har man således inget av bilhobbyn kvar, men desto roligare med helikoptrarna istället. Nu flyger jag hårt och lågt!

Jag får dessutom tillägga att jag uppgraderat min T-Rex 550 med 550-blad från SAB, så numer är det en ”äkta” 550-helikopter. Bladen var en mycket trevlig födelsedagspresent från min kära hustru och mina barn. En mycket bra present, då helikoptern flyger som en betydligt mycket större maskin nu än innan.

2 svar till “Rokad i helikopterflottan och städning av garaget.

    • Jag får nog vara nöjd för tillfället i alla fall. Men jag vill ju ha en riktig 700-size senare så man får det där riktigt goa blad-pruttandet. Men då får man uppgradera över hela linan nästan.

Kommentera

