Uppgradering av min midi-kontroller: EUREKA PROMed!

För snart tre år sedan så sålde jag min Gibson Firebird V då jag slutade i mitt dåvarande band. Det var en jättebra gitarr som jag gillade skarpt, men jag förknippade den helt enkelt för mycket med de meningsskiljaktigheter, ständiga konflikter och allmänt dåliga stämning som rådde den sista tiden innan jag sade upp mitt medlemskap. Strax därefter sålde jag också min BOSS GT-10 då jag tyckte att jag inte hade någon nytta av den typen av multieffekt. Min förstärkare är såpass bra att jag inte anser mig behöva simulera någon annan förstärkare helt enkelt, vilket var denna multieffekts främsta fördel. För pengarna som jag fick in investerade jag istället i en ny rackeffekt (TC Electronics G-major 2) samt en midi-kontroller (Behringer FCB-1010) för att styra rackeneheten.

Problemet visade sig bli att midi-kontrollern var ytterst trist att programmera och tillika ologisk och begränsad. Detta gjorde att jag helt plötsligt hade en pedal modell större som inte användes utan bara gjorde det jobbigare att dammsuga. Efter lite sökande på nätet hittade jag dock en möjlig lösning på problemet, ett litet chip som man kunde byta ut, och vips så skulle min pjäs börja kunna leverera likt mångdubbelt dyrare midi-kontrollers. Det tog dock nästan två år innan jag faktiskt kom mig för att trycka på beställningsknappen.

Men så igår så damp det ner ett brev från ”the U. S. and ÄÄJ”, innehållandes en EUREKA-PROM. På ca. 10 minuter så hade det nya chippet installerats och första uppstarten gjordes. Det jag behövde göra var att välja vilket rackenhet jag ville använda och ställa in vilka midi-kanaler som gick vart, inget mer. Nu kan jag använda pedalen!!

2 svar till “Uppgradering av min midi-kontroller: EUREKA PROMed!

    • Inte dumt alls faktiskt. Därmed framstår mitt 2-åriga dröjsmål som ännu dummare…

Kommentera

