Ändring i ölbetygen

Tänkte att jag skulle försöka komma igång igen med att recensera lite god öl här på bloggen. Kanske en öl i veckan eller så, det känns ganska lagom tycker jag. Och som ett steg i detta så tänkte jag ändra på den lite nu flummiga betygskalan Inte God, God, Jättegod till en lite mer standardiserad 1 till 5 skala. Och stegen i denna nya fantastiska skala hade jag tänkt betyda ungefär följande:

1. Inte god. Undvik helst.

2. Ok, men inget speciellt.

3. God. Drick och var glad.

4. Jättegod. Verkligen en riktigt bra öl.

5. Fantastisk, spring och köp nu!

Och första öl att få smaka detta nya system är 2012 års upplaga av Celebration Ale från Sierra Nevada:

Celebration!

Celebration Ale visar sig vara en trevlig lite bryggd som har en fin brunorange färg och ett fint gulaktigt skum. Dofterna som släpps in i näsan luktar humligt och lite sådär skönt av barr. Och smaken, ja den är angenäm och lägger lite aprikos och karamell på tungan. Celebration Ale är långt ifrån det bästa jag druckit från Sierra Nevada men det är en stabil och som sagt trevlig öl som får premiärbetyget 3 av 5.

Edit 130211: Blir faktiskt lite osäker om det här verkligen är en 3:a eller inte, borde kanske vara närmare en 4:a. Känns som om jag var lite förhastad i mitt utlåtande och har därför skaffat en Celebration Ale till för att säkerställa betyget. Nytt betyg kommer till helgen.

Edit 130218: Testade en till flaska och kom fram till att Celebration Ale får behålla sin trea. Men det är en mycket stark sådan. Case closed.

Så, då var det avklarat. Nu blir det att lägga uppmärksamheten på Deaths sista platta The Sound of Perseverence istället. En skiva jag inte spisat på väldigt länge och som tyvärr lider lite av en trummis som ska spela på alla sina trummor samtidigt, hela tiden.

2 svar till “Ändring i ölbetygen

Lämna en kommentar