Slottskällans Dubbel IPA

Förra veckan så hämtade jag ut ett gäng öl från Systemet som jag beställt via deras hemsida. Det var första gången jag testade det och det var faktiskt mycket smidigare än vad jag hade väntat mig. Lägg det du vill ha i din digitala kundvagn, bekräfta ordern, hämta ut hos ditt lokala Systembolag en knapp vecka senare. Ingen extra frakt eller avgift tillkommer, hur smidigt som helst. Vissa statliga företag kan tydligen vara bra att ha att göra med ibland.

Men nog om det, över till det intressanta: ölen. Min beställning bestod av lite blandat godis från dom svenska bryggerierna Nynäshamns Ångbryggeri och Slottkällans Bryggeri och bland dessa så var det Slottkällans Dubbel IPA som jag var mest nyfiken på då den har blivit lite hypad i ”ölbloggosfären” och uttalats som något av en utmanare till den ännu mer hypade/hyllade/prisbelönta Nebuchadnezzar från Omnipollo.

Slottis DIPA

 

Det första som slår en när man stoppar ner näsan i glaset är en ganska återhållen men lite fruktig doft som jag verkligen gillar. Smaken däremot är inte återhållen utan det är framförallt beskt. Kanske lite för beskt faktiskt men det smakar ändå väldigt gott. Lite humle och lite grape, det är alltid trevligt att ha mot tungan. Slottskällan har helt klart lyckats knåpa ihop en mycket fyllig och smakrik DIPA som jag tycker är snäppet bättre än Omnipollos ”Neb” men som inte rår på Anders DIPA från Eskilstuna Ölkultur. Betyget blir 4/5.

Kommentera

