Nils Oscar Barley Wine

Efter förra helgens grillpremiär på bortaplan var det igår dags att med pompa och ståt fixa premiären på hemmaplan.  Då termometern visade ynkliga +2 grader så blev det ingen avancerad långgrillning utan det blev lite korv och ett par ryggbiffar, vilket dög alldeles utmärkt som premiärmat. Och för att inte frysa allt för mycket så smuttade jag  lite på en värmande Barley Wine från Nils Oscar. En av dom få Barley Wines som går att uppbringa hyfsat lätt i det här landet då den finns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment. Men annars är det ganska tunnsått med Barley Wine på Systemet. Nynäshamns Bötet brukar dyka upp men jämna mellanrum och så gör väl även Sierra Nevadas Bigfoot om jag inte minns fel men efter det…inte mycket.

Nils Oscar Barley Wine är blott mitt andra möte med denna alkoholstarka öl-stil men jag kan säga redan nu att detta är ett spår jag vill fortsätta att utforska. Det är mustigt och värmande, perfekt för en kylig senvinterdag. Det doftar väldigt mycket av karamell men även frukter som äpple och persika dyker upp där någonstans i bakgrunden. Smaken är också dominerad av karamell och det är väldigt sött men jag tycker aldrig att det blir för mycket av det goda.  Ja det här var verkligen inte dumt alls faktiskt. Dumt nog så köpte jag bara en flaska, det hade varit kul att smaka hur denna Barley Wine hade utvecklats efter en tids lagring. Men det ska vi nog råda bot på nästa gång det är dags att beställa lite gott från Systembolaget.  Nils Oscar Barley Wine får stabila 4/5 i betyg.

Nils Oscar Barley Wine

Kommentera

