Vila i frid Lucasarts

Igår kom nyheten att Disney lägger ner anrika spelutvecklaren Lucasarts. Disney köpte ju Lucasfilm med alla dess dotterbolag och varumärken (Star Wars!) förra året och nu tyckte dom alltså att det var dags att låta Lucasarts vila. Ett besked som kanske när man tänker efter var väntat då Lucasarts inte gjort något bra på många, många år. Deras senaste spel var t.ex. ett dansspel till Xbox Kinect vilket väl säger ganska mycket.

Men för mig personligen så är det samtidigt ett väldigt sorgligt besked då Lucasarts var en av mina absoluta favoritutvecklare. Under slutet av 80-talet och under stort sett hela 90-talet dominerade Lucasarts helt i den genre som går under benämningen ”point n click adventure games”. Och det var just min första kontakt med ett av dessa som fick min kärlek för Lucasarts att blossa upp. Jag hade nämligen en polare som hade en Amiga 500 och på den lirade vi ett litet spel som hette Zak McKracken and the alien mindbenders så att fingrarna blödde och hjärnorna bultade. Efter det var jag helt såld på genren och köpte väl egentligen allt som Lucasarts släppte. Indiana Jones and the fate of Atlantis, Monkey Island, Full Throttle, Sam n Max Hit the road, Day of the Tentacle och allt vad dom hette. Alla helt fantastiska spel som välförtjänt placerade Lucasarts på äventyrstronen.

Eftersom Lucasarts var en del av Lucasfilm så producerades det också en ansenlig mängd spel baserad på Star Wars-licensen. Och även här visade Lucasarts hur en spel-rubank ska dras. X-Wing, TIE-Fighter, Dark Forces, Jedi Knight, Jedi Outcast och Knights of the Old republic. Magiska spel som gjorde bäst möjliga med namnet Star Wars. Tyvärr så dök det också upp en hel del ruttna äpplen med Star Wars-loggan på under åren men det är inte dom jag kommer minnas Lucasarts för, utan för alla roliga timmar som har spenderats på att skjuta ner rebeller i TIE Fighter (mitt 15-åriga jag tyckte att det var fantastiskt kul att ett transportskepp i spelet hette Runka) och force-choka Siths i KOTOR.

Så vad händer nu då? Inga vet utom möjligtvis Disney själva. Det lovande Star Wars 1313 är lagt på is och inga andra spel ligger just nu i pipelinen. Men helt säker kan man vara på att Disney inte kommer låta en sådan stor franchise som Star Wars vara utan tv/datorspel i framtiden. Personligen så hade jag gärna sett ett till Knights of the Old republic eller att dom drar igång X-wing serien igen. Eller ännu hellre att dom gör ett nytt Monkey Island eller Full Throttle (en tvåa var ju på gång men lades ner). Men det är bara önskningar från min sida och det finns inte så mycket att göra just nu än att bara vänta. En sak är i alla fall säker: Lucasarts finns inte mer. Vila i frid.

lucasarts-logo-grim-fandango

Kommentera

