Förbannade hörlurar

I veckan så gick mina AKG-lurar sönder…IGEN! På EXAKT samma ställe som mitt förra par. Och detta utan att jag har tappat dom eller liknande. Dom gick, precis som dom andra, sönder genom vanlig allmän användning. Någonstans på vägen så har uppenbarligen AKGs kvalitetskontroll fallerat och släppt igenom en produkt som inte håller måttet. Visst låter dom bra men man ska ju kunna använda dom också utan att behöva hantera dom med yttersta varsamhet hela tiden.

Så nu är jag ”tvungen” att använda mina gamla Sennheiser HD600 istället. Ett par lurar som låter bättre men som samtidigt är väldigt mycket tråkigare. Dom är liksom mer Hi-fi och mindre Musik än vad AKG K540 är. Kan väl gå med på att det är lite utav ett i-landsproblem när man har ett par lurar som var referens i prisklassen när dom kom som back-up men jag vill ju att det ska svänga när jag lyssnar på musik. Jag är mer än villig att offra lite välljud för att få lite loudness-karaktär på ljudet hur fel det än låter i en audiofils huvud. Det finns alltså ingen annan lösning än att köpa ett nytt par ganska snart och just nu ligger Audio Technica ATH-ES7 väldigt bra till då man verkar få en väldig massa (lagom) trevligt ljud för 699kr.

Men allt är faktiskt inte bara jämmer och elände för just nu sitter jag och smuttar på en Sierra Nevada Ruthless Rye (4/5) och lyssnar på Primordials väldigt mysiga live-skiva All Empires Fall som kom med posten i veckan tillsammans med lite annat gött. Är det inte konstigt vad en god öl och lite bra musik i högtalarna kan göra för att lätta upp ens humör?

5 svar till “Förbannade hörlurar

  1. Det är nog något speciellt med AKG-lurar och hållbarhet… Mina skum-fnörpar på mina K412P är också trasiga och gör ont på örat… Frågan är vad man skall ha nu?!

    Dock så håller K601:orna fortfarande samman väl, får väl hoppas att det håller i sig.

    • Ja nån skit verkar det vara. Har läst runt lite om diverse AKG-lurar och många verkar tyvärr gå sönder väldigt lätt. Man kanske måste upp i det skiktet som K601 och andra huserar för att det ska bli lite mer kvalitet på grejerna.

      • Det är säkert så att man inte kan räkna med alltför lång levnadscykel på ”billiga” lurar. Men faktiskt så är jag rätt nöjd med de år jag fått ut av K412-lurarna. De har ju hängt med i 10 år snart :D. Känns bara så fånigt att man kasserar lurar pga att skummgummit ger sig.

Kommentera

