Brooklyn Local 1

Jag vet inte hur många gånger jag har gått förbi och sneglat på Brooklyn Local 1 när jag har varit på Systembolaget. Den stora 75cl flaskan med den stora Local 1-loggan på har liksom kallat på mig. Men av någon anledning har jag avstått. Och när jag väl bestämt mig för att köpa en flaska så har den varit slut. Men förra veckan, den sista på semestern, så gjorde jag äntligen slag i saken när jag fick se ett gäng flaskor stå på Bolaget i Lysekil.

Men med väntan och uppställda förväntningar kommer kraven på att ölen man köpt ska smaka gott. Som tur är så leverar Brooklyn Local 1 på den fronten. Local 1 är en så kallad Belgian Strong Ale och ligger på ganska kraftiga 9% men lyckas ändå smaka trevligt friskt utan någon påträngande alkoholsmak. Det både smakar och doftar kryddigt, typ koriander. Och citron, en hel del citron. Och attans vad gott det är. Jag trodde först att 75cl på enbart mig skulle bli lite för mycket men det var inga problem, hela flaskan slank ner på en dryg timma.

Naturligtvis så blir betyget högt: 4/5. En 4:a med mersmak. Hade Local 1 varit lite mer fyllig i smaken så hade jag dragit till med en 5:a men nu får det stanna vid en 4:a.

Kommentera

