Ballast Point Sculpin IPA

En öl som sägs vara bland dom bästa i världen. Världens tredje bästa IPA. Sculpin IPA från det amerikanska bryggeriet Ballast Point släpptes på Systembolaget i tisdags och jag var ju naturligtvis tvungen att testa om denna öl lever upp till sitt goda rykte.

Många pratar om balans när Sculpin skall beskrivas och jag är benägen att hålla med. Allt finns där: beska, sötma och den citrusfriska humlesmaken. Inget sticker ut extra mycket utan allt är i, ja just det, balans. En balans som gör Sculpin snuskigt lättdrucken och trevlig och som snabbt får mig att ångra att jag bara köpte två flaskor av ölen.

Sculpin IPA är väl värd sitt goda rykte anser jag och jag kommer att försöka få tag i några till innan dom tar slut (vilket dom verkar göra ganska fort). Och jag råder dig att göra detsamma för det gäller att passa på när jänkaröl av den här kalibern når våra breddgrader. Sculpin IPA har artikelnummer 11022 och kostar 33,90 per flaska. Betyg: 4+/5.

2 svar till “Ballast Point Sculpin IPA

  1. Den ser mycket mumma ut! Det är ju nästan så jag får ta mig en sväng till systemet inför lördagens aktiviteter… Om jag hittar dit då.

Kommentera

