Gato Audio

Inte långt från mig så finns det en hifi-handlare som jag köpt lite prylar av under åren men på senare tid så har jag varken haft tid eller pengar att åka dit. Dessutom så har deras bemötande ibland varit…bristfälligt, om man skall välja ett hyffsat snällt ord. Men nu kan dom snart inte hålla mig borta längre för jag såg på deras hemsida att dom börjat sälja elektronik från danska Gato Audio. Gato Audio är ett märke jag hållt ögonen på ett tag och jag diggar verkligen deras produkter som är mycket snygga, stilrena och tydligen skall låta väldigt bra. Deras förstärkare och cd-spelare har ett väldigt rundat formspråk, något jag inte brukar gilla i vanliga fall (fyrkantigt FTW!) men i Gatos fall så tycker jag att det fungerar utmärkt.

Mest intressant i elektronikväg tycker att deras integrerade förstärkare DIA-250 är. Den har gott om kraft (2x250W i 8ohm), inbyggd DAC och kan användas som rent slutsteg. Det enda jag kan sakna är kanske ett inbyggt RIAA för vinylsvarven men det känns som en petitess i det här sammanhanget. Gato Audio gör även högtalare och jag hade verkligen inte sagt nej till ett par FM-6:or. FM-6 är 2,5-vägs högtalare som är dryga metern höga och väger 30kg/st. Och enligt mig sjukt snygga. Tyvärr så har lokala handlarn inte tagit in några av Gatos högtalare än vad det verkar men det kommer att komma förhoppningsvis.

Detta bildspel kräver JavaScript.

2 svar till “Gato Audio

  1. De ser helt klart läckert ut!!

    Man skulle haft en riktig man-cave som man kunde stoppa sånt här i …

    Lenne säger du… Hmm… Trevligheten personifierad 😀

Kommentera

