Klackabacken x2

Klackabacken är ett ungt bryggeri från Kristianstad som kom till under en roadtrip i USA 2011. Dom tre polarna Christoffer, Marcus och Olof tyckte att det var världens bästa idé att starta ett bryggeri och nu under 2013 har dom första flaskorna från Klackabacken hittat ut på Systembolagets hyllor. Och efter att ha läst en hel del positiva recensioner om dessa tre herrars öl så beställde jag hem en flaska av varje öl som Klackabacken har tillgänglig. Dessa tre är Original som är en lager, India Pale Ale och Bourbon Porter. Tyvärr så strulade mitt lokala bolag till det och kunde inte leverera någon India Pale Ale för mig att testa så jag fick klara mig med dom två övriga.

Först ut att testas var Klackabackens Original och det skulle visa sig vara en liten besvikelse. Inget med Original sticker ut och visst, den slinker ner utan problem, men jag hittade inga egenskaper med ölet som gjorde att det skulle vara speciellt på något sätt. Helt klart bättre än det vanliga industrilagerblasket så klart men mot andra konkurrenter i det beställningsbara lokala sortimentet på Systembolaget så får Original mycket svårt att hävda sig. Betyget blir godkänt: 2/5.

Sedan var det dags att öppna Bourbon Porter och nu började det hända lite saker. Portern som fyllde glaset var mörkt brun och bildade ett litet trevligt ljusbrunt skum. Doftar klassiskt av kaffe och choklad med toner av ekfat men samtidigt lite för lite av allt. Smaken följer ungefär samma spår: det smakar som det doftar men här slår även lite bourbon igenom och är allmänt trevlig men det är för lite av allt. Det blir för tunt. Bourbon Porter är bättre än Original och får 3/5 i betyg men jag hade nog väntat mig lite mer av Klackabacken efter att gott jag läst.

Klackabacken visar sig vara ett dugligt bryggeri men ett som har en bra bit kvar till dom högre nivåerna bland svenska bryggerier. Det hade varit intressant att även testa deras India Pale Ale också men som sagt så ville det sig inte så. 

Kommentera

