Skaffa golvhögtalare igen?

För ett par år sedan så bytte jag ut mina golvhögtalare från Audiovector mot ett par stativare från B&W av modell 805S. Det är absolut inget större fel på dessa 805or men jag känner att det saknas något. Musiken jag lyssnar på är till 95% hårdrock och olika sorters Metal. B&W 805S är en helt underbar högtalare om man lyssnar på akustisk musik t.ex. med sitt fina mellanregister och tydliga diskant.  Det  jag saknar är främst mer bas, mer tryck. Jag har försökt att få 805orna att lira med min Velodyne-sub men det vill sig inte riktigt. Det blir oftast en ganska bumlig och otydlig bas som tyvärr inte förmedlar smattrande dubbelkaggar på ett tillfredsställande sätt. Om detta beror på basen eller på rummet i sig låter jag vara osagt men detta har i alla fall fått mig att börja tänka i  golvhögtalarbanor igen. Jag vill låna hem ett par och testa om det kan bli någon skillnad.

Vad finns det då att välja på? En sjujävla massa skulle jag vilja påstå. Men jag har lyckats plocka ut ett gäng som ligger i prisspannet 10-15000kr ungefär och som verkar kunna leverera det jag saknar. Dessa är Focal Chorus 816W, B&W DM683, KEF Q700, Elac FS197 och nylanserade Monitor Audio Silver 6. Det par som lockar mest utan att ha provlyssnat är Focal som jag tycker är sjukt läckra. Det jag har hört av märket passar dessutom in på min lilla kravspec. Annars är nog B&W DM683 och Elac FS197 mest intressanta, B&W för att dom är i samma serie som min centerhögtalare och verkar gillas av många och Elac för att, ja dom är Elac helt enkelt. Elac gör bra grejer, så är det bara.

Nästa helg så bär det av in till staden Göteborg för att provlyssna på några av dessa. Fortsättning följer.

Detta bildspel kräver JavaScript.

6 svar till “Skaffa golvhögtalare igen?

  1. Golvhögtalare är alltid golvhögtalare. Det går inte att ersätta den närvaro som ett par sådana ger med en sub som du själv säger.

    Focal har du ju haft med på din lista nu i snart 10 år, så egentligen borde du kanske ge dem en chans nu. 🙂 Men annars röstar jag alltid på ELAC, det vet du 😉

    • Ja det jag hört av Monitor Audio sedan innan har inte varit jätteimponerande direkt men nya Silver 6 ser bra ut och ligger rätt i pris så en provlyssning ska dom få iallafall.

      Funderar på om Dynaudio har något intressant i prisklassen men jag tror inte det. Det som är mest intressant från dom tycker jag är Focus-serien och den ligger för högt i pris för mig just nu.

Kommentera

