Epic-Julöl-Wampa-Battle

I fredags släpptes årets julöl på Systembolaget. Ett 30-tal olika öl, varav dom flesta är svenska,  tävlar om köparnas gunst nu när julledigheten står för dörren och alla vill vara lite smådragna. Jag köpte på mig en kasse blandade julöl under fredagen och har valt ut tre av dessa som jag hade tänkt skulle genomgå någon slags kamp med nordiska förtecken då ölen kommer ifrån ett svenskt, ett isländskt och ett danskt bryggeri. Deltagarna i denna episka kamp är Dugges Jullager från Dugges Ale & PorterbryggeriJólabjór från Ölvisholt Brygghus och Santas Little Helper från ”spökbryggaren” Mikkeller. Till min hjälp med avprovningen har jag min alldeles egna Wampa, stand-in för Rancor som annars hinkar en hel del bärs men står över dagens provning.

Först ut att avsmakas är Dugges Jullager som visar sig vara en ganska typiskt svensk lagom mörk lager. Det smakar relativt brödigt och aningen kryddigt men allting hålls på en jämn och bra nivå, inget sticker ut på något sätt. En stabil bryggd som får en lika stabil 3:a i betyg.

Sedan följer ölet med det lite exotiska namnet Jólabjór. Island är ju ett häftigt land, då måste ju ölen därifrån också vara ganska häftig? Ja om inte häftig så visar den sig iallafall vara rökig. Och ganska så söt. Och faktiskt riktigt god. Dock inte tillräckligt god för att kamma en 4:a i betyg men väl en stark 3:a. Noterar även att detta är den första ölen från Island som jag dricker. Kul.

Då återstår bara att avsluta med Santas Little Helper. En belgisk strong ale som Mikkeller som vanligt bryggt hos De Proef i Belgien. Stark (9.1%) men samtidigt lurigt lättdrucken och mild. Torkad frukt hånglar lite med en söt karamell vilket ger en öl som jag tycker når upp till en 4:a i betyg. En given öl att ta fram och smutta på när julklapparna är utdelade och lugnet börjar lägga sig framåt julaftons kväll.

Det blev alltså en (halv)dansk seger i kvällens lilla Battle. Santas Little Helper tar knappt hem segern och Wampa och jag tackar så mycket för uppmärksamheten. God kväll.

Detta bildspel kräver JavaScript.

3 svar till “Epic-Julöl-Wampa-Battle

  1. Får ge en eloge till Wampas goda arbete. Är själv lite skeptisk till just Belgisk öl. En sak jag dock kan konstatera är att Islänningen vinner etikett-räjset med hästlängder. Både Svenska och Danska etiketterna känns mest som något lågstadieprojekt i kollage. Dock är det ju smaken som väger tyngst….

    • Har också haft svårt för belgisk öl men under senare tid så har jag faktiskt börjat uppskatta belgarna och deras ölkonst.
      Håller med dig angående etiketterna, Mikkellers är verkligen gräsligt ful. Fast det är väl så det ska se ut om man är ett relativt hippt ölmärke antar jag.

  2. Ping: Epic-Julöl-Wampa-Battle: Episode II | Flyg, Audio & Vision ...SLICE

Kommentera

