En video jag inte trodde fanns

Stötte på den här videon under gårdagens surfsession:

En video till låten Breaking the broken med gruppen Control Denied. En grupp som egentligen var Death i sin senaste och sista version fast med Tim Aymar bakom micken istället för Chuck Shuldiner. Jag hade faktiskt ingen aning om att någon knåpat ihop en officiell video till låten men det verkar som om det gjordes i samband med att Relapse Records gav ut Control Denieds enda skiva The Fragile Art of Existence på nytt. Och detta video-”fynd” väcker lite minnen i min hjärna för dels så påminns jag om hur bra Death var en gång i tiden men att både The Fragile Art of Existence och sista Death-skivan, The Sound of Perseverance, inte alls höll samma höga standard som Chuck och manskap bjudit oss på under tidigare år. Och dels så var The Fragile Art of Existence soundtracket för mig och några polare under en mycket trevlig resa till Stockholm där målet var att se Dream Theater live i Solnahallen.

Jag kan tycka att det är lite synd att detta blev Chuck Shuldiners sista platta. Jag menar, Death fast med ”vanlig” sång istället för Chucks karaktäristiska growlande? Och med ett gäng hyggligt kompetenta med ack så trista musiker på resten av positionerna? Njae, Chuck förtjänade bättre än så här tycker jag. Hade han levt idag så hade han insett sitt lilla misstag, dragit ihop en superversion av Death och släppt en platta som spöade skiten ur allt och alla. Och den superversionen hade såklart bestått av alla som var med på Human.

2 svar till “En video jag inte trodde fanns

  1. Ja, det var tider det när vi kunde bryta oss loss från vardagen och bege oss till konserter långt borta…
    Håller i övrigt med dig; Control Denied var ett ”naturligt snedsteg” från Chucks sida,precis som Falling into Infinity var för DT, eller alla Megadeths plattor efter Countdown to Extinction….

    Human, Symbolic och Individual thought patterns är höjdpunkten i Deaths discografi utan tvekan, och sättningen på Human är bäst. Vissa låtar på The sound of perseverance jävligt bra, men som hel skiva… mjeee… fnää…

Kommentera

