Bäst musik 2013

Tiden är inne. Det har blivit dags för den ena halvan av den skapandekraft som ligger bakom bloggen FornMon Flyg, Audio & Vision…SLICE att utse vad han tycker är årets 10 bästa skivor.

En relativ lång tid av beslutsångest och ältande är över. Och resultatet är för mig förvånande enkelspårigt. I år så är det t.ex. ingen progressiv metal eller elektronisk musik som får plats. Två genrer som jag historiskt sett har haft ett långt kärleksförhållande med. Inte heller någon ren rock får plats utan i år är det bara mangel av diverse olika slag som gäller. Vet inte om detta är ett ålderstecken eller vad det är. Har jag bara tid och ork att lyssna på ”en” sorts musik eller är det helt enkelt så att dom skivor som fallit mig mest på läppen i år helt enkelt är musik av det mer våldsamma slaget?

Nog ältat om detta, nu kör vi:

10. DiabolicalNeogenesis. Kom sent in i samlingen och var väl ärligt talat ”bara” bra vid dom första genomlyssningarna. Men jäklar vad den här skivan växer ju mer man lyssnar på den. Hade jag haft den i skivhyllan tidigare så är det högst troligt att Neogenesis hade nått en högre placering.

9. Aeternus…and the Seventh his soul detesteth. Gammalt favoritband som återigen visar att dom är en kraft att räkna med. T.o.m den lite annorlunda ljudbilden på skivan går hem hos mig.

8. Wormed Exodromos. Årets Cryptopsy kommer från Spanien. Eller från rymden, det beror lite på hur man ser det. Krossande tungt mangel men samtidigt framfört med lätt finess.

7. AnciientsHeart of Oak. Ok, Anciients är inne och sniffar på dom progressiva och rockiga territorierna men det är inte helt mangelfritt om man säger så. Otroligt snygg skiva, både sett till innehåll och omslag.

6. ThyrfingDe Ödeslösa. Äntligen fick jag tummen ur och började lyssna på Thyrfing. Och rikligt belönad blev jag för det. 8 spår av finfin Viking Black Metal med den alltid så pålitlige Jens Rydén bakom micken.

5. SkeletonwitchSerpents Unleashed. Efter två mindre besvikelser så visar grabbarna verkligen var skåpet skall stå. Serpents Unleashed är en återkomst till form som nästan håller samma kvalité som fantastiska andraskivan Beyond the Permafrost.

4. Darkened Nocturn SlaughtercultNecrovision. Tysk Black Metal, kan det verkligen vara något? Ett rungande ”JA” väljer jag att utbrista på den frågan. En helt ny bekantskap för min del som jag svalde med hull och hår och som gjorde att jag köpte tre skivor till med gruppen av bara farten. Relativt fånigt bandnamn till trots, det här är riktigt riktigt bra.

3. SaprogenicExpanding towards collapsed lungs. Efter 7 långa år så väljer Saprogenic att följa upp skivan Ichneumonid på ett helt fantastiskt sätt. Var först skeptisk till om det skulle hålla men Expanding towards collapsed lungs innehåller amerikansk dödsmetall utövad på ett ypperligt sätt. Snabbt, hårt och piskande men samtidigt snyggt melodiskt.

2. VerminousThe Unholy Communion. Tribulation valde kanske som bekant att ta vidare sitt dödsmangel i en annan riktning än vad många hade väntat och önskat sig. Enter Verminous. Efter 10(!) år så kom äntligen The Unholy Communion, uppföljaren till magnifika Impious Sacrilege. Verminous levererar en skiva fylld med högkvalitativ dödsmetall av finaste svenska märke och det är en skiva som passar som handen i handsken för alla dom som önskade sig att Tribulation gjort en skiva i samma stuk som The Horror.

1. TribulationThe Formulas of Death. Grabbarna från Arvika valde alltså att gå i ett lite annorlunda spår när The Horror skulle följas upp. Istället för det ganska raka dödsmanglet så handlar det mer om progressivitet och om att skapa filmiska stämningar. Många tyckte inte om detta ”nya” Tribulation men jag har diggat stenhårt sedan jag jag först hörde skivan. Från förstaspåret Vagina Dentata via eposet Suspiria och ända fram till den gåshudsframkallande avslutningen The Apparition så är det genomgående det bästa i musikväg som producerats i år.  All hail Tribulation!

tribuband

Årets bästa band. Gratulerar!

Övrigt/Bubblare/Noterat:

  • Veteranerna i Immolation och Suffocation släpper båda två ytterst stabila skivor i år. Immolations Kingsdoms of Conspiracy är bra men inte alls i samma klass som Majesty and Decay och även om Suffocations Pinnacle of Bedlam är det bästa dom knåpat ihop under hela 2000-talet så räcker det tyvärr inte för att ta sig in på årets lista.
  • Dream Theaters nya skiva tänkte jag först köpa som det trogna fan jag är men efter att ha lyssnat lite via Spotify så valde jag att avstå. Dock är skivan intressant nog för att hamna på årets önskelista till Tomten. Får se om han levererar.
  • KatalepsyAutopsychosis. Kul med en grupp från Ryssland som i mångt och mycket håller högre kvalité på sin US-döds än vad många amerikanska grupper gör. Autopsychosis är en mycket stabil platta men låtarna har en tendens att flyta ihop.
  • Årets EP: Kan inte påstå att jag lyssnat på särskilt många EPs under året men Septekhs Apollonian Eyes och Song of the Crippled Bull av Black Crown Initiate är två ytterst trevliga små skivor. Speciellt Black Crown Initiate, dom har all möjlighet i världen att bli riktigt stora.
  • GorgutsColored Sands. En riktig koloss till skiva som jag fortfarande inte fått grepp om trots idogt lyssnande. Bra är det men kanske har skivan nått vägs ände för mig. Vet inte riktigt.
  • Watain vs Satyricon. Jag köpte Watains The Wild Hunt men skulle nog lagt pengarna på Satyricon istället. The Wild Hunt är helt ok när man väl lyssnar på den men det finns egentligen inget på skivan som lockar till lyssning till att börja med.  Nä den här ”kampen” vinner Satyricon och deras skiva skall införskaffas vad det lider.
  • GhostEnfestisimunnen. Utnämns till  årets skiva i landets två största hårdrocksmagasin och jag står handfallen bredvid och fattar ingenting. Vari ligger storheten med detta band som i mina ögon i stort sett bara är yta och minimalt med innehåll?

Sådär. Nu tror jag att jag har fått med allt jag ville ha sagt. Säkerligen så kommer det köpas en hel del eftersläntare nu när 2013 blir 2014 men allt som allt så är jag mycket nöjd med året som gått. Mycket har varit bra, en hel del väldigt bra och några få har varit helt fantastiska.

Klart slut.

12 svar till “Bäst musik 2013

      • Nummer två, fyra och fem på listan känns givna att dyka djupare i. Bra och lockande texter i korthet, men (kan hända att det gjorts och jag missat det, sannolikt är det tom så) kan man få önska lite längre texter med genomgång av dessa? Med länkar till ex Spotify eller liknande? By request, eller nåt?
        Och har det redan publicerats, kam man få länkarna i repris…? 🙂

  1. Mycket trevligt! Det är bra att du står för den här delen av bloggen, då dina listor är betydligt intressantare än vad mina skulle vara 🙂 Jag har ju inte ens köpt 10 skivor i år…

    Tribulation måste kollas in snarast. Det låter som min kopp te.

  2. Intressant att läsa din årsbästalista vi har en bubblare gemensamt.

    Efter åtskilliga sömnlösa nätter, tunga terapibesök och svår beslutsångest är äntligen årets 10 bästa konserter, album och låtar korade! på Seance.blogg.se

    Nytt för i år är att årets bästa låtar har länkar till dess musikvideos så nu kan du åka med samtidigt som du läser recensionerna.

    Så släpp sargen och åk med! vem vet du kanske hittar en ny musikalisk upptäckt!

    Besvärjelser, kritik och förbannelser angående årsbästa listan mottages tacksamt i kommentators fältet.

Kommentera

