Alla tiders topp 10

I dessa tider av bokslut och årsbästalistor så funderar jag på om det inte är dags att knåpa ihop en liten snabb lista med dom 10 bästa skivorna NÅGONSIN, enligt lilla mig då alltså. 10 skivor som håller i vått och torrt, 10 skivor som jag aldrig skulle protestera mot om någon i min närhet kände för att lira. Denna idén väcktes när jag skrev ett litet inlägg om Ayreons fenomenala Into the Electric Castle där en liten diskussion uppstod om huruvida Into the Electric Castle skulle få plats på en bäst-någonsin-lista eller inte. Och här är vi nu, lagom till att det nya året skall ta sin början. Och efter mycket ångest, tankeverksamhet och draget hår så känner jag mig redo för att presentera min grovskiss till lista ser ut som så här (utan inbördes ordning):

  • AyreonInto The Electric Castle.
  • CryptopsyNone So Vile.
  • Symphony XThe Divine Wings of Tragedy.
  • Symphony XThe Odyssey.
  • MegadethRust In Peace.
  • Morbid AngelCovenant.
  • Dream Theater Images and Words.
  • NileAnnihilation of the Wicked.
  • DeathHuman.
  • Faith No MoreKing for a day, fool for a lifetime.

Ja något sådant där. Men då fick jag inte med varken Awake av Dream Theater eller Entombeds Clandestine. Och ingen Opeth-skiva heller, medan Symphony X fick med två. Men faktum är dom där 10 skivorna är så satans bra att jag faktiskt är ganska nöjd ändå, möjligtvis att någon enstaka kunnat bytas ut mot något annat. Hade jag tröttnat på dom tillslut om jag bodde på en öde (med fetstereo och el) och bara hade tillgång till dessa 10? Högst troligen, men som det är nu så kan jag alltid klämma på någon av dessa 10 och bara njuta från början till slut. Skivor som alla betytt något för mig genom åren och som är sjukt bra.

EDIT: Skeletonwitch och Bolt Thrower fick maka på sig till förmån för Death och Faith No More.

Och med detta så ber jag att få önska allt och alla ett Gott Nytt År!

Merry-Christmas-and-Happy-New-Year-2014

6 svar till “Alla tiders topp 10

  1. Spretig lista!
    Kommer med en fundering i början av det nya året, en fråga om dessa även är de som faktiskt är mest spelade också.
    Stay tuned for that.

    Har en Topp 5 själv, får fundera på de övriga fem…

    BLACK SABBATH ”Sabbath Bloody Sabbath”
    DIO ”The Last In Line”
    QUEENSRYCHE ”Operation:Mindcrime”
    PARADISE LOST ”Draconian Times”
    OPETH ”Ghost Reveries”

    utan inbördes ordning då. Antar att ex ”Badmotorfinger” med SOUNDGARDEN ligger bra till sen…

    • Jag ”stayar tuned”. 🙂

      Rekorderlig och rejäl topp 5 som inte känns lika spretig som min. Din består mer av klassiker som är djupt förankrade i musikhistorien. Hade varit kul att se vilka 5 till du hade valt.

  2. Bra lista!

    Jag hade nog som du själv var inne på bytt ut de två sista. Men jag hade lagt till FNM King for a day… och Cynic Focus. Sedan hade jag nog bytt ut Images and words mot Awake istället. Men annars är det ”rätt upp i min allé” 😀

    Gott nytt år på er!!

    • Just valet mellan Images and Words och Awake är jävligt klurigt. Så frågan är om inte Dream Theater egentligen skulle ha med två skivor på listan dom med.
      Faith No More hade också kunnat knipa en plats, så bra är King for a day. Men på min lista finns inte plats för Cynic. Lyssnade på Focus senast igår och nja…bra men inte jättebra.
      Och NU kom jag på vilken skiva jag glömt. Human med Death. Den ska ju naturligvis få plats.

  3. Med pistol mot tinningen fick jag fram denna lista var tvungen att lägga till paranteser beroende på dagsform och nästan jämbördiga album.

    1.KISS – ”Destroyer” Resurrected (Hotter Than Hell, Creatures of the Night, Revenge)

    2.King Diamond – ”Them” (Conspiracy)

    3.Megadeth – ”Rust In Peace”

    4.Queensryche – ”Operation Mindcrime” (Rage For Order)

    5.Pantera – ”Vulgar Display of Power”

    6.Judas Priest – ”Defenders of the Faith” (Painkiller)

    7.Crimson Glory – ”Transcendence”

    8.Lamb of God – ”Ashes of the Wake” (Sacrament)

    9.Death – ”Symbolic”

    10. W.A.S.P. – ”S/T” (Electric Circus)

    Bubblare:

    Yngwie Malmsteens Rising Force – ”S/T” (Marching Out)

    Manowar – ”Fighting The World” (Hail To England, Kings of Metal)

    Annihilator – ”Alice In Hell” (Never Neverland, Set The World On Fire)

    Morbid angel – ”Convenant”

    Van Halen – ”S/T”

    • Många fantastiska skivor där. Är grymt svårt att bestämma sin all-time-topp-10 och jag känner väl såhär i efterhand att jag nog skulle försökt att knö i en Pantera-platta på listan.

Kommentera

