Höfner Model 172 – Liten modifikation

I mellandagarnas ”lugna lunk” beslöt jag mig för att slutligen ta tag i problemen som min allra första elgitarr led av; det vill säga en taskig översadel som gav taskig intonation på gitarren plus att den stämde om sig i tid och otid. Problemet som jag hela tiden funderat över var att den taffligt hemgjorda översadeln sedan 20 år tillbaka hade mått som ej överensstämde med någon eftermarknadssadel som fanns tillgänglig… Men efter två år tröttnade jag faktiskt på det problemet och köpte tre varianter  varav den ena var tillräckligt bra för att använda som den var… tillsammans med en liten snutt medlemkort från SF-bio. 😉 Jag fick även skruvat dit ett s.k. strängtryck för att säkerställa att B & E-strängarna inte hoppade ur översadeln vid överentusiastiska bends. Och det blev faktiskt riktigt bra!! Nu lirar gitarren från 63 som den förväntas igen; bra, men med vissa ålderskrämpor.

 

2013-12-31 18-29-31

Och här är ett litet smakprov på ljudet i gitarren hastigt ihopslängt medans nyårsmiddagen dukades fram:

4 svar till “Höfner Model 172 – Liten modifikation

Kommentera

