AMI Musik DS-5

Då var man med DAC igen då. Valet föll alltså tillslut på den fantastiskt välbyggda och finessrika AMI Musik DS-5 som jag suktat efter. Och är det då den fantastiska HiFi-produkt ”to end all HiFi-products” som man kan hoppas på? Njae, den är väl inte det. Ljudmässigt hör jag ärligt talat ingen jätteskillnad, möjligtvis att det är lite mer av allt men det kan lika gärna vara inbillning. Men kanske blir det skillnad när DACen har spelat in sig, vem vet?

Skillnaderna är istället av mer teknisk natur. För för det första så klipper det inte längre i början av låtar som det gjorde när jag körde med DACen som är inbyggd i min förstärkare. För det andra så går det nu att köra förstärkaren i så kallat direct-läge där den stänger av allt lull-lull och bara har igång kretsar som har med stereoljud att göra, något som inte gick när förstärkaren matades direkt med digitalsignal istället som för nu analog. Och för det tredje så har jag nu äntligen möjligheten att sitta vid stereon och lyssna på musik via hörlurar då tidigare ingen av dom lådor fyllda med elektronik som jag har stående i tv-bänken haft en hörlursutgång. Så nu är jag inte länge tvungen att sitta vid datorn när det skall spisas hörlursmusik. Hurra för det.

4 svar till “AMI Musik DS-5

Kommentera

