Hänga på låset

I lördags så var det dags för årets första lansering av öl i små partier. Och för en gångs skull så hade mitt lokala Systembolag fått in en stor del av dom öl jag var intresserad av så det var inte så mycket annat att göra än att åka ner och hänga på låset. Något jag aldrig gjort förut och jag får väl erkänna att jag var lite nervös eftersom man har hört talas om det lilla krig som kan uppstå bland hyllorna när det släpps ny öl på Bolaget.

Men min oro skulle visa sig vara helt obefogad. Allt gick fredligt till och jag lyckades t.o.m vara lite social med dom 2-3 andra ölnördar som också pallrat sig ner för att botanisera bland Systembolagets dignande hyllor. Jag plockade på mig dom flaskor jag var intresserad av, betalade och åkte sedan hem. Nöjd och glad.

Här följer snabba omdömen på tre av ölen som jag köpte i lördags plus två ”bonusomdömen”:

AmagerArctic SunStone: Mäktig Pale Ale som övertygar med sin fruktiga smak. Bra beska också. Betyg 4/5 med bud på mer. Får se om jag kanske reviderar mitt betyg när jag druckit en andra flaska.

Oscar BluesTen Fidy: Stabil Imperial Stout som kanske är något för dyr med tanke på vad man får. Men ändå värd 4/5 i betyg.

Cigar CityJai Alai: En bra och smakrik IPA. Men säkert väldigt mycket bättre när den är färsk. 3+/5 .

DjævlebrygNekron: Övertygande Stout med alla dom rätta smakerna. Dessutom en trevlig rökighet som kommer smygande på slutet. Ser fram emot att få testa storebror Pride of Nekron som tydligen ska vara ännu bättre. 4/5.

BeerbliotekKlippans India Pale Ale: Behaglig på alla sätt men lite för tam. 3/5.

2 svar till “Hänga på låset

    • Ja Nekron var riktigt bra, finns i beställningssortimentet så det är bara att beställa på. 🙂
      Pride of Nekron kommer 1:a April och det är verkligen något att se fram emot.

Kommentera

