Världens bästa Floda-Black

Min bloggpolare Totenfresser och jag är uppväxta i Floda, ett litet samhälle i Lerums Kommun strax utanför Göteborg. Utbudet av hårda band i kommunen var under 90-talets andra hälft ganska skralt och gick väl egentligen att räkna på en hand. Det var Mnemonic, Malefisio, Black Aura och sist men inte minst Nortia. Nortia var ett band där Totenfresser lirade gitarr tillsammans med tre andra av våra polare. Musiken var någon sorts Black Metal som till största delen bestod av en enda sak: slingor. Slingor in absurdum.

Jag lyssnade Nortias första och sista demo Heirs to the Ancient Lands för första gången på år och dar för ett tag sedan och tamejfan om det inte slås någon sorts rekord i att leverera olika melodislingor. Vissa är faktiskt riktigt bra men det är allt bra utmattande att lyssna igenom demon i ett sträck. Men som sagt, mycket på demon är ganska bra och det finns en hel del idéer som antagligen hade varit intressanta att höra om dom hade fått utvecklas. Tyvärr så dog Nortia en alldeles för tidig död och föll i mystisk och dimhöljd glömska.

Tills nu. Demon lades nämligen upp på Bandcamp idag. Så nu finns alltså världens bästa Floda-Black att avnjuta på nätet. Floda-Black märk väl, världens bästa Floda-Döds spelade Mnemonic.

Nortia

Trve Floda Kvlt

4 svar till “Världens bästa Floda-Black

  1. Those were the days… av någon anledning kommer jag att tänka på bilden här när jag lyssnar på mitt frenetiska gnidande:

    Onödigt vetande för de vetgiriga: Jag spelar i höger kanal, så på med lurarna åt rätt håll och lyssna!!

    • Bra att veta när man lyssnar på ditt gnidande. Tydligen Heden som har lagt upp demon så du får väl kräva honom på royaltypengar nästa gång du träffar honom. Han lär ju skapa sig en förmögenhet på detta.

Kommentera

