Helgens alkoholfestival närmar sig

På lördag är det äntligen dags att styra kosan mot Svenska Mässan i Göteborg då det är dags avlägga ett besök på årets Öl och Whiskymässa. Det är första gången jag besöker en mässa inriktad på alkohol och det är med skräckblandad förtjusning jag blickar mot lördag. För förra året var tydligen inget annat än ett enda stort kaos. Folk som reste från landets alla hörn kunde stå i kö i flera timmar utan att ens komma in och irritationen var allmänt hög hos dom flesta. Hoppas verkligen denna situation inte uppstår nu när jag ska dit för är det något jag hatar så är det att trängas och stå i kö. Men enligt arrangören så skall allt vara frid och fröjd och mässytan är numera dubblad till 9000 kvadratmeter så det ser ganska ljust ut.

När jag väl kommit in så vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Jag har inga utställare jag bara ”måste” besöka utan jag skall försöka att bara njuta så mycket det går. Och eftersom jag blir bjuden så känns det inte riktigt hövligt att bara springa iväg på egna äventyr utan det blir att hålla sig till flocken så att säga, även om jag tror att den är mer inriktad på whisky än öl och jag är tvärtom. Men min förhoppning är att jag skall kunna smaka en god spontanjäst öl eller två för det finns tyvärr alldeles för få sådana att tillgå på Systembolaget utan att bränna ett alltför stort hål i plånboken.

Som avslutning på detta ölindränkta inlägg så tänkte jag bjuda på lite omdömen på öl som just nu finns att köpa på Bolaget.

Slottskällan – Saison: Frisk, fräsch och en del av det fasta sortimentet så den är lätt att hitta. Kommer bli en höjdare att dricka när solen börjar värma lite mer. 3+/5.

DuggesMörk Lager: Dugges brukar alltid göra bra öl och denna är ingen undantag men något för anonym för sitt eget bästa. 3/5.

AmagerModern IPA: Modern och god som bara den. Riktigt bra tryck i humlen om man hittar en färsk flaska. 4/5.

De MolenCitra Pale Ale: Inget att klaga på. En bra Pale Ale, varken mer eller mindre. 3/5.

EpicHop Zombie: Tufft namn men tyvärr en liten besvikelse inte minst med tanke på priset. Men smakar bra gör det. 3+/5.

OppigårdFatboy Brown: Stabil Brown Ale men jag gillade deras Brewers Brown bättre. Kul med en god ”rock-öl” dock. 3/5.

New Belgium Trippel: Väldigt bra belgare från USA. Fin friskhet i lyckad kombination med koriander gör detta till en vinnare. 4/5.

New BelgiumAbbey: Belgisk dubbel som inte är riktigt lika smaskig som sitt Trippelsyskon. 3+/5.

Detta bildspel kräver JavaScript.

5 svar till “Helgens alkoholfestival närmar sig

  1. Kul! Jag ska också dit på lördag. Jag och några kompisar skulle fira min födelsedag där förra året men kom aldrig in, så vi gör det i år istället.

    Jag hade hoppats på att smaka på något nytt och spännande från Närkes Kulturbryggeri men det verkar som att de inte skall komma till mässan.

    Annars så vill jag nog bara smaka på så mycket olika öl som möjligt.

Kommentera

