Vårens soundtrack

Nu kommer jag inte snacka om fåglar och insekter och sånt där utan musik som passat extra bra när det är varmt och gott ute och sommaren knackar på dörren. Alltså precis som det har varit här i Göteborgsområdet dom senaste dagarna. Varmt och skönt, med en konstant öppen balkongdörr och en stereo som skrålar ut väl valda toner. Oftast blir det faktiskt Iron Maiden som får stå för dessa när det är vår. Och då allra helst den här skivan:

sjunde sonen

Seventh Son of a Seventh Son. Jag har aldrig varit något större fan av Iron Maiden men just Seventh Son har något speciellt som får mitt annars så iskalla hjärta att smälta. Kanske är det för att den är lite mer progressiv än dom flesta av Maidens övriga skivor, eller kanske beror det på att ALLA låtar på skivan är bra istället för hälften som det ju faktiskt brukar vara på en genomsnittlig Iron Maiden-skiva.

Från den finfina öppningen med Moonchild via det episka titelspåret och hela vägen in i mål med Only the good die young så levererar Iron Maiden det bästa dom skrivit och ingen annan skiva kommer i närheten. Powerslave och Piece of mind är riktigt bra men alldeles för ojämna och samma sak gäller för Somewhere in time. Tidiga Iron Maiden har aldrig fallit mig på läppen och inte heller det ”moderna” även om jag får erkänna att Brave new world är väldigt mycket bättre än dom singelspår som jag länge bedömt den efter.

Nej, ska det vara Iron Maiden så ska det vara Seventh Son of a Seventh Son. Och är det vår med öppen balkongdörr så ska det också vara Seventh Son of a Seventh Son. Så är det bara.

5 svar till “Vårens soundtrack

  1. When the life giver dies, all around is laid waste and in my last hour I’m a slave to the POWER OF DEATH!!!

    Powerslave är den bästa skivan, sedan Piece of Mind och sedan Killers tror jag allt. 🙂

    • He he. Tyckte faktiskt att Powerslave var bäst länge men Seventh Son har gått om. Är lite för mycket utfyllnad på Powerslave tycker jag. Men titelspåret och Rime of the ancient mariner är ju två helt fantastiska låtar, Aces High är inte dum den heller. 🙂

Kommentera

