Stjärnornas Krig: Det börjar röra på sig

Som kanske bekant så briserade det en nyhetsbomb av stora mått igår. Det avslöjades vilka de skådespelare är som har de största rollerna i den kommande Star Wars-filmen som har premiär i december nästa år. De tre självklara, eller ”den heliga treenigheten” som vissa kallar dem, var naturligtvis ingen överraskning: Harrison Ford som Han Solo, Carrie Fisher återkommer som Prinsessan Leia och Mark Hamill drar åter igen på sig Jedi-fracken och spelar Luke Skywalker. Andra inte helt överraskande rollbesättningar är Anthony Daniels som C-3PO, Kenny Baker som R2-D2 och Peter Mayhew som Chewbacca. Kul att Mayhew är med på banan igen då han för inte så länge sedan satt i rullstol och hade stora problem med sina knän. Men en operation förra året har tydligen löst detta.

star-wars-episode-7-cast-announce

Då till dom stora nyheterna: the new guys. Helt nya karaktärer som till stor del kommer att spelas av relativt okända skådisar. Dessa är:

Daisy Ridley: Ung tjej som antagligen kommer att spela Han Solo och Prinsessan Leias avkomma. Har bara haft små roller i tv-serier innan och är ett näst intill helt okänt kort.

Domhnall Gleeson: Irländare vars största merit är en roll som Bill Weasly i dom två senaste Harry Potter-filmerna. Har även synts i Dredd och True Grit. Kommer troligtvis även han spela avkomma till Luke eller Leia.

Andy Serkis: Mästaren av motioncapture som gjort sig en karriär av att spela CGI-figurer som Gollum, King Kong och Kapten Haddock. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om han inte spelar en datorgenererad karaktär även i Star Wars. Förhoppningsvis så blir det ingen ”rolig” figur som Jar-Jar Binks utan en skurk av något slag.

Oscar Isaac: Spelade så sent som förra året rollen som Llewin Davis i bröderna Coens Inside Llewin Davis. Verkar vara en bra skådis och jag tror att han har rollen som någon sorts god karaktär. Kanske som ledare i Nya Republiken eller liknande.

John Boyega: John fick sitt genombrott får några år sedan i filmen Attack the Block. En film som kanske var mer kul än bra men en av höjdpunkterna var helt klart Herr Boyega. Många verkar tro att han skall spela Lando Calrissians son eftersom han är färgad men jag är inte lika säker. Jag gissar på att han spelar en ung lovande Jedi som tränas av Luke Skywalker.

Adam Driver: Adam har tv-serien Girls som största merit. En serie jag bara har sett ett avsnitt av men det avsnittet har jag av någon anledning råkat se tre gånger. Och det jag främst kommer ihåg från det avsnittet är att Adam Drivers udda karaktär har en väldigt obekväm sexakt med en stackars tjej som avslutas med att han lägger en sats på hennes bröst. Så jag har lite svårt att tänka mig vilken roll som skulle passa Adam Driver i Star Wars men dom flesta verkar gissa på skurk eller Han Solos son. Jag tror mer på det senare.

Max Von Sydow: Sist men inte minst. Hur mäktig casting som helst tycker jag. Jag hade gärna sett Max som en gammal Imperieamiral som vill ha hämnd på Rebellalliansen, lite som Amiral Thrawn i Heir to the Empire-böckerna. Kan bli hur bra som helst.

Mina förhoppningar på den nya trilogin har höjts avsevärt i och med den här nyheten som kom igår och jag ser fram allt mer mot att sätta mig i en biostol någon gång i december nästa år och kanske, kanske bevittna något riktigt bra.

2 svar till “Stjärnornas Krig: Det börjar röra på sig

  1. Vågar man hoppas? efter de tre senaste fullkomligt värdelösa STAR WARS filmerna det började redan i och för sig spåra ut när ewokarna dök upp i Return of the Jedi. De två senaste Star Trek filmerna och speciellt den första spöar ju skiten ur de tre senaste Star Wars filmerna.

    • Jag tror man kan våga det faktiskt. Lucasfilm/Disney är skyldiga oss alla tre bra filmer efter skiten som George Lucas lämnade efter sig iom prequeltrilogin. Jag gillade också dom nya Star Trek-filmerna och tror därför att Abrams kommer att leverera något som är minst lika bra. Men gärna ännu bättre. 🙂

Kommentera

