Hail Spirit Noir

Igår så lämnade jag in min ”avskedsansökan” till Martin på Werock.se. Min inspiration att skriva recensioner höll inte i sig i närheten av så lång tid som jag trodde när jag hoppade på Werock-tåget i början av året. Och då finns det inte så mycket mer att göra än att tacka för sig och den tid som varit, även om den var väldigt kort. Antagligen så kommer jag slänga upp några recensioner här på bloggen vad det lider men då endast när jag känner för det och utan några deadlines att hålla.

Som ett litet avslut så tänkte jag skriva några rader om den skiva jag hade tänkt att recensera nu i juni.

Hail-Spirit-Noir-Oi-Magoi1

Tänk dig Ghost. Fast inte hemliga och från Grekland. Musik byggd på en tunn men stabil grund av Black Metal med ett rejält lager progressivitet ovanpå det istället för hittiga Blue Öyster Cult-pastischer. Ja där någonstans har du Hail Spirit Noir och deras senaste mästerverk Oi Magoi. Den här skivan har snurrat väldigt mycket här hemma under våren och i min lilla bok så är detta det absolut bästa som släppts i år tillsammans med de senaste albumen från Kriegsmaschine och Skogen.

De inledande tre spåren på Oi Magoi är en svårslagen triss i ess och skivans längsta låt The Mermaid är inget annat än musikalisk sommargrönska. Skivans ända egentliga svaghet är att avslutande titelspåret inte håller samma höga klass som övriga låtar. Det och att trummorna låter lite väl artificiellt ibland. Annars är detta en helt suverän skiva. Betyg: 9/10.

Kolla upp. Nu!

4 svar till “Hail Spirit Noir

  1. Skall du ut och motionera nu istället då? Tröttnar man så får man ju sluta, svårare än så är det ju egentligen inte. Då får vi se fram emot några köttiga dödsmetallrecensioner här snart nu då?!

Kommentera

