Nytt i co-op-hyllan

Det var ett tag sedan men nu i veckan gjorde jag slag i saken och köpte mig ett par nya brädspel. Det har varit alldeles för lugnt på brädspelsfronten under en längre tid och jag kände att det verkligen behövde åtgärdas. Resultatet blev att Pandemic och Forbidden Island fick flytta in i den lilla spelavdelningen här hemma. Spelen är så kallade co-op-spel där man samarbetar mot själva spelet för att vinna, en spelform jag uppskattar både i analog form och digital.

I Pandemic är målet att försöka stoppa ett gäng virus som sprids över världen och för att lyckas med det så måste man resa runt jorden, bygga forskningsstationer och ta fram botemedel. I Forbidden Island skall man hitta fyra skatter vilka man sedan skall flyga iväg med innan ön man befinner sig på sjunker ner i havet. Spännande värre i båda spelen alltså.

Och för att göra saken ännu bättre så är det imorgon dags att för första gången testa mitt Descent: Journeys in the dark som jag fick i julklapp förrförra året. Dungeoncrawling-monsterbashing mot ond Overlord för hela slanten. Det är något att se fram emot det och en liten rapport om hur det gick kommer framöver.

Detta bildspel kräver JavaScript.

4 svar till “Nytt i co-op-hyllan

    • Kul! Dessa finns på ett flertal ställen men jag köpte mina på Webhallen som ju utöver en smidig postorder även har butik i Göteborg. Annars kan worldofboardgames.com och alltpaettkort.se vara värda att kolla upp.

    • Pandemic verkar askul, kunde inte motstå efter ha kollat lite på nätet. Forbidden Island är lite mer riktat mot yngre spelare men det var billigt och det går snabbt att spela vilket ju kan vara trevligt som omväxling istället för våra 4-5 timmars megasessioner. 😉

Kommentera

