Slutet på en era.

Idag sa jag upp mitt gymkort. Jag har på senare tid insett att mitt krampaktiga tag om det någorlunda närbelägna gymmet endast varit ett uttryck för någon slags form av separationsångest. 

Det var skönt att ta tillbaka 280kr/månad.

Direkt när jag kom hem satte jag mig på hojjen som blivit mitt nya gift och cyklade i två timmar i ösregn. När jag kom hem fick jag lägga kläderna i en spann och spola av mig själv med vattenslangen 🙂

10 svar till “Slutet på en era.

    • Jo, det känns fantastiskt bra faktiskt. Det är dessutom första gången på flera år som jag verkligen känner för att träna mest hela tiden. Och det ger mycket tillbaka i form av välmående plus att kläderna växer på rätt ställen! Så nu står det ny hoj, vinterutrustning samt starka lampor för mörka kvällar på inköpslistan! Man får se det som en billig investering i sin hälsa. (…så länge man inte far över styret då…)

  1. Sedan jag köpte min cykel i början av sommaren så har jag nästan slutat att löpträna vilket jag tycker är tråkigt. Men jag cyklar mer eller mindre över allt numera men det ger mig inte samma träning, eftersom jag inte träningscyklar.

    Vissa dagar under semestern har jag spenderat framför YouTube och kollat in cykelrelaterade filmer. Det har varit allt från touring till Tour de France och duktiga cykelbud som tävlar på att ta sig fram i NYC-trafiken. Alldeles tokigt!

    Så nu har jag ett sug av att bygga (ja, bygga) en växlad cykel som jag vill ha till cykelsemestrande nästa år. Jag misstänker att det är aningen mer backigt i mellan-Sverige än här i Göteborgstrakten så att cykelsemestra på en enväxlad cykel kanske är för tungt? Borde prova att bege mig ut på en något längre tur på min enväxlade cykel.

    • Även om cyklingen inte ger dig samma träning så ger den dig å andra sidan vardagsmotion, vilket är det som de flesta av oss saknar och hävdas vara viktigare än att träna skiten ur sig 2 dagar i veckan. Har du dessutom en singlespeed så bygger du ju lite muskler också iom att du inte kommer ifrån de tunga momenten.

      Gällande cykelsemester på en dito cykel så beror väl lämpligheten snarast på ambitionen, men jag skulle nog velat ha åtminstone ett gäng växlar och lättrullade däck, speciellt om man skall cykla med tung last. Har själv varit rätt sugen på en cykelsemester, men med tanke på barnen lär det få hålla på sig ett par år.

      Som det är nu cyklar jag nästan enbart skogscykling och har gjort så varannan dag sedan slutet av juni i stort sett. Turerna är i regel på 1-2h och 1,5-3 mil lite beroende på dagsform och det ger mig grym träning, kanske framför allt för att jag tycker det är svinkul! Jag kommer ofta på mig själv att fånflina när jag kastar mig ut för något extra stenigt parti och hornen växer genom hjälmen när jag stålsätter mig för klättringen upp igen! 😀

  2. Absolut, men cyklingen har också gjort att jag inte tagit på mig löparskorna alls och det tycker jag är lite tråkigt med tanke på att jag är anmäld till ett par lopp i höst. 🙂

    Vardagsmotion hjälper det så klart till med, och framför allt så är det precis så som du säger, svinkul! Det bästa är att jag faktiskt tagit cykeln till Delsjön, Skatås och havet ett par gånger i sommar. Eftersom jag inte hade semester under de varma dagarna så tog jag med mig ombyte till jobbet och drog iväg efteråt istället. Så lite motion har jag så klart fått, men den har som sagt ersatt löpningen (sprang kanske 3-5 mil i veckan innan varvet).

    Men det är bara att njuta och erkänna att det är ett lyxproblem! ;D

    Nu kommer ju hösten igen och då får jag ta tag i löpningen eftersom jag tycker att det är lättare/trevligare att springa i dåligt väder än att cykla.

    • Det är klart att det är lite olyckligt att lägga skorna på hyllorna om du planerar att löpa tävlingslopp 🙂 Men som du säger så har vi gott om lyxproblem i det här landet. 😉 Du får helt enkelt snöra på dig skorna och ta dig ut och springa i alla de nya små sjöar som uppkommit.
      Jag cyklade igenom flera av dessa småsjöar igår kväll när jag var ute och provade en alldeles för dyr cykeln och dessutom blev smärtsamt medveten över hur mycket bättre den var på allt jämfört med min egen gamla hoj… Hål i plånboken någon?

      • Tänk om man kunde gå upp i lön med ca 20000kr bara sådär? Det hade varit alldeles fantastiskt. Då hade jag kunnat köpa en mountainbike inför hösten, och sedan en touringcykel för sommaren. Samt ett par nya löparskor. 😉

        Kom faktiskt iväg häromdagen. Det slutade med att efter min milsrunda så tog jag ut cykeln på en kortare tur också. HAHA!!

        • Fan va najs! Själv har jag en gammal racer som fungerar hjälpligt och en hyfsat ny MTB som också fungerar hjälpligt. Ny MTB står först på listan.

Kommentera

