Varde ljus! … och lite mörker.

Igår kom Telias ”kompensation” för sitt nu 1 vecka långa internet och telefoniavbrott. (Ja, vi är dumma och kör IP-telefoni..) De medföljande instruktionerna var nog så enkla; stoppa in SIM-kortet, ange PIN-kod och koppla upp. Efter en timmas försök, med en därtill hungervrålande magsäck, var resultatet den där fina dinosaurien i chrome som hånflinade åt en att ”Det finns ingen internetanslutning”, trots fin täckning i 4G, så beslöt jag mig för att ringa och vara arg. Jag var inte ensam om detta då det i vanlig ordning var minst ett tjog samtal före mitt.

Medan jag satt och väntade slogs jag dock av en snilleblixt, provade detta, och kunde genast lägga på luren och kliva ut i köket för lite ugnspannkaka. Problemet bestod i att Telias medföljande programmvara, som för övrigt tog över 5 minuter att installera, inte klarade av att datorn var uppkopplad på mitt hemnätverk när jag valde att starta modemet. Jag var alltså tvungen att koppla ifrån WiFi-nätverket innan jag valde ”ANSLUT” i Telias programvara. Då fungerade det jättebra att surfa. Detsamma visade sig på Macen, fast där var jag tvungen att inaktivera nätverkskortet istället. Kort sagt, Telias programvara tillåter inte andra anslutningar ens INNAN man kopplar upp. Att dela nätverksanslutning blir därmed omöjligt.

Bra där Telia… Det innebär ju fortfarande att Netflix på TV:n är oanvändbart, min PS3 är oanvänbar, kort sagt hela min maskinpark är oanvändbar förutom den maskin som jag är beredd att besudla med deras hemska programvara. Men, men, jag fick ju åtminstone betalt mina räkningar igår… Ljus.

Vilket tar oss till nästa punkt:

Cykla är kul. Till och med jättekul. Snart är det mörkt. Då blir det farligt. Då köper man lampor avsedda för ändamålet.

Magicshine 816

Magicshine 816

Två av dessa strålkastare hittade hem till mig igår. En skall fästas på styret och den andra skall fästas på hjälmen. Nu skall här cyklas i skogen oavsett ljusförhållanden! Höstens/vinterns/vårens motion är nu möjligen säkerställd! Testade dem lite lätt i trädgården i gårdagkvällens beckmörker och se: Varde ljus! Ser riktigt fram emot mörkret nu faktiskt 🙂

2 svar till “Varde ljus! … och lite mörker.

    • Har inte provat fästena ännu, men det skall vara easy peasy så länge du har åtminstone två ventilationshål ovanpå fontanellen i hjälmen.

Kommentera

