Opeth i 5.1

Opeth blåstråle

Det har i dom senast inläggen snackats en del om Opeth och deras senaste alster Pale Communion. Och vad jag tycker om skivan kan som kanske bekant sammanfattas med det populära, men grammatiskt felaktiga, uttrycket: I am dissapoint. Eller som Kevin Kline sa i någon film (jag tror det var En fisk som heter Wanda): ”Dissapointed!”.

Och idag testade jag om det gick att polera denna bajskorv genom att lyssna på Pale Communion via den Blu-Ray som följde med när man köpte CDn. Hela skivan i Dolby TrueHD 5.1 Surround Extra Mega Superduper plus ett par bonusspår. Tyvärr så hjälpte det föga för att få mig att ändra uppfattning om skivan. Den största skillnaden jag tyckte mig uppleva var en lite luftigare och omslutande ljudbild men som den konservative stereofantast jag är så föredrar jag fortfarande att lyssna på min musik i två kanaler. Enda undantaget kan vara en bra mixad live-DVD/Blu-Ray som t.ex. Kraftwerks Minimum Maximum eller Eagles Hell freezes over.

Alltså vann Pale Communion i mina öron absolut ingenting på att spelas i surround. Cusp of Eternity är fortfarande en väldigt bra låt men Pale Communion är i sin helhet som sagt en besvikelse. Och inte blev upplevelsen bättre utav att min förbaskade Pioneer BD-spelare hade bestämt sig för att låta som ett mindre jetplan när jag körde igång skivan och inte blir tystare förrän det var dags för dom två bonusspåren. Som även dom inte var mycket att hänga i julgranen.

Så. Nu får det vara nog med gnäll om Opeth och Pale Communion. Jag tackar ödmjukast för den tid jag fått följa gruppens utveckling och alla dom timmar jag överösts med fantastisk musik men nu skiljs våra vägar. Peace out.

5 svar till “Opeth i 5.1

  1. Vila i frid. Får ha en liten avskedstillställning med Still Life, Ghost reveries och de andra bra skivorna blandat med lite whisky tror jag bestämt. Kanske kan slänga in lite Mastodon och sörja lite över dem också.

  2. Svårt att svara upp till detta inlägg, men jag tycker snarare tvärtom, ett band som vill utvecklas som Opeth och skapar musik som de personligen mest föredrar tycker jag är kul, jag gillar denna skiva väldigt mycket. Den är både nyskapande och fylld med klassiska influenser från den era som ligger i grund till vad Opeth står för.

    Visst kan man sakna den typ av musik som de gjorde förr och att bandet skulle återvända dit är kanske i dagsläget inte så troligt, men man ska nog aldrig säga aldrig utan snarare något man kan hoppas på att de gör.

Kommentera

