Under The Church, årets EP?

För några månader sedan så köpte jag Under The Churchs EP med samma namn. Lite på vinst och förlust faktiskt, då jag inte hade hört talas om gruppen tidigare och inte hade någon egentlig aning om vilken musik dom spelade. Det enda jag visste var att gruppen härstammade från den gamla kultorkestern Nirvana 2002. Alltså den där samlingen av musiker som den inte helt okände filmkritikern Orvar Säfström en gång härjade i. Och det är ju lite utav en automatisk kvalitetsstämpel, jag menar med tanke på vilka imponerande polisonger den mannen har.

Hur som helst så visade det sig att köpet av Under The Church var en riktigt vinstlott. En sju låtar lång EP där öppningsspåret Denial of Death sätter ribban med en gång med sin svängiga, klassiska old-school dödsmetall. Och ribban hålls uppe på en hög nivå ända fram till avslutande dödskaramellen Back the the grave. Detta är en riktigt bra EP och eftersom jag knappt hört någon annan EP under året som hittills varit så kan jag nog utnämna Under The Church till årets sådan redan nu.

Verkar vara lite fel på ljudmixen på klippet ovan för på skivan så drunknar inte den härligt slafsiga sången i havet av distade gitarrer. Men svänget är i alla fall fortfarande intakt.

4 svar till “Under The Church, årets EP?

Kommentera

