Epic-Julöl-Wampa-Battle: Episode II

Det har återigen varit julölssläpp i vårt avlånga land. Inte mindre än hela 58 st slåss om utrymmet på Systembolagets hyllor och vilka man skall välja kan vara minst sagt svårt. Som vanligt så köpte jag mig en kasse blandat på releasedagen och har valt ut tre av dessa för en liten närmare titt. Allt för att kanske göra det lite lättare för den som eventuellt är på jakt efter bra öl att smutta på vid julbrasan.

Dom tre som gör upp om titeln ”Bäst i test i Flyg, Audio & Vision…SLICE inte så stora julölstest 2014” är St Eriks Orange Imperial Porter, Dugges Christmas Idjit Imperial Stout och Mohawk Snowmelter Imperial Stout. Till min hjälp har jag precis som förra året husets egen Wampa som vid det här laget väl får anses vara något av en expert inom området. En skillnad från förra årets test är att alla tre ölen är från svenska bryggerier. Dessutom så är det bara ölstilarna porter och stout som fått vara med istället för att som förra året ha med ganska så skilda stilar som mörk lager och belgisk strong ale.

Först ut i årets test är Orange Imperial Porter från St Eriks Bryggeri. En på pappret mycket intressant porter då den som dess namn avslöjar är smaksatt med apelsin. Tyvärr så är det en i mitt tycke en ganska artificiell smak och doft av apelsin som man bjuds på och det blir inte alls dom romerska bågarna i flytande form som man kanske hade kunnat vänta sig. Men om man bortser från besvikelsen med apelsinen så är det ändå en helt ok porter med alla dom korrekta smakerna som St Eriks Bryggeri hällt upp på flaska. Betyg: 3/5.

Efter det är det dags att testa Mohawks Snowmelter. Här är det kaffe som sparkar en i huvudet så snart man stuckit ner näsan i glaset. Och eftersom jag gillar kaffe så gillar jag Snowmelter. Kaffe uppbackat med klassiska chokladtoner gör Snowmelter till en riktigt bra stout och något jag verkligen kan rekommendera. Betyg: 4/5.

Sist ut: Dugges Christmas Idjit. En mer balanserad stout om man jämför med Snowmelter. Och även om den inledande kicken uteblir så är Christmas Idjit inte väldigt mycket mindre njutbar för det. Inget som direkt sticker ut utan bara en angenäm upplevelse sånär på en ton av bränt gummi som blir lite för tydlig ju längre man smuttar. Men på det stora hela en mycket trevlig öl, Dugges kan man lita på. Betyg: 4/5.

En 3:a och två 4:or blev resultatet. Inte illa pinkat. Och skall man utse en vinnare av dom två som fick 4:a i betyg så väljer jag efter lite övervägande Mohawk Snowmelter. För en koffeinist som undertecknad så är det svårt att blunda för den mycket trevliga kaffekicken man får när man dricker den. Grattis Mohawk, Bäst i test!

Det var allt från Wampa och mig. Lycka till i julölsjakten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

