Måndagstungt

Det är måndag. Den sista i mörka november och regnet vräker ner. Det är ju inte vanligt tungt idag, som Ivar och Ove Gods i Tunga Hörnet hade sagt.

Då passar det fint med en liten måndagstungis som inte kan göra så mycket annat än att späda på allt det tunga, deprimerande och mörka.

Monolit av den utmärkta gruppen Skogen. Skogen släppte i år den fantastiska skivan I Döden och den står sig i mitt tycke fortfarande som en av dom bästa i år. 2014 har ju som kanske bekant varit ett helt otroligt bra skivår och nu när året börjar gå mot sitt slut så skall man försöka knåpa ihop någon sorts topp 10-lista av presentera runt jul. Något jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning. Jag har investerat i ett 50-tal titlar som släppts under året och att plocka ut 10 av dessa och placera dom i någon sorts fallande ordning känns som en mycket knepig nöt att knäcka. Det är väl egentligen bara Opeth som jag vet inte kommer vara i närheten av listan medan grupper som Skogen, Grand MagusKriegsmaschine, Vanhelgd, Hail Spirit Noir och Origin gör upp om dom högsta placeringarna.

Tyvärr är det mycket annat som släppts i år som jag fortfarande skulle vilja lyssna på (Accept, Bloodbath, Sanctuary m.m) men det finns helt enkelt inte tid. Utbudet av bra högkvalitativ musik är i år alldeles för massivt för att kunna ta sig igenom för en hobbylyssnare som jag. Man får helt enkelt försöka hitta så många russin i kakan som möjligt och nöja sig med det.

Baauuuuu…

3 svar till “Måndagstungt

Kommentera

