Nya högtalarkablar

Inte för att det var något större fel på mina gamla Supra-kablar men jag har alltid varit lite tveksam till den ljusblå färg som dom har. Och så ser dom lite mesiga ut eftersom dom är ganska så tunna. Absolut inget fel på ljudet men som sagt, utseendet har stört mig lite varje gång jag sett kablarna i ögonvrån. Dessutom så sitter det inga riktiga kontakter i ändarna så jag har varit tvungen att ha skalad kabel fastskruvad i terminalerna. Återigen, absolut inget som påverkar ljudet i mina öron men inte så smidigt om man behöver göra någon förändring i stereobänken.

Jag funderade länge på om jag skulle investera i lite kabelstrumpa och kontakter att pimpa upp Supra-kablarna med men det visade sig kosta nästan lika mycket som helt nya kablar om man ska ha banankontakter av lite bättre slag. Så efter ha ha tänkt på saken ett tag så fick det helt enkelt bli ett nytt par högtalarkablar. Valet föll på ett par SC-03 från kinesiska Xindak som efter lite efterforskning verkade ge mest för dom begränsade pengar (1000kr) jag hade att lägga på detta. Och ja, dom är definitivt grövre. Såpass grova att jag höll på att inte få plats med dom i utrymmet i mina högtalarstativ som är avsett för en snygg och smidig kabeldragning. Men det gick vägen till slut och dom ser riktigt feta ut när dom är på plats, svarta och fina.

Ljudmässigt så kan jag inte påstå att det blev någon egentlig förbättring men det blev i alla fall inte sämre. Och det är jag nöjd med.

3 svar till “Nya högtalarkablar

  1. Jag ser att det låter bättre. Det syns lång väg att du har mer bas och luftigare diskant. Det behöver du inte tveka på. Så, iväg nu och köp en hi-fi mus.

Kommentera

