Långlagrad julmust

wheelmust

För ett drygt år sedan så köpte jag en flaska Nygårda julmust som varit lagrad på bourbonfat. Varför vet jag inte för jag är inget stort fan av julmust. Drycken var så klart en favorit när man var liten grabb men de senaste 10-15 åren så har jag knappt smakat på den av många så älskade vätskan. Överlag så tycker jag att julmust är alldeles för sött och snabbt blir tjatigt att dricka men jag antar att det var någon sorts nyfikenhet på hur en fatlagrad julmust kan tänkas smaka som gjorde att jag köpte den där flaskan. En nyfikenhet som bevisligen inte var särskilt stark då den fått stå i kylskåpet ett extra år och inte smakades på förrän igår.

Lagrad julmust med ett extra år i kylen visade sig smaka helt ok. Inte alls så sött som julmust i regel brukar vara och bourbonsmaken låg fint i bakgrunden och smekte smaklökarna. Dock så tyckte jag mig sakna lite kolsyra. Om det beror på det extra året i kylen eller om musten är sådan ”färsk” också har jag ingen aning om. Fast Nygårdas lite finare julmust får mig ändå inte att ändra åsikt om drycken. Julmust blir snabbt tjatigt att dricka och kommer i mina ögon alltid vara en dryck främst riktad mot små och stora barn med sötsug. Betyg: 3 jultomtar av 5.

4 svar till “Långlagrad julmust

  1. Då är väl jag ett stort barn då. 🙂
    Men jag tycker ju å andra sidan att öl är ungefär lika spännande som du tycker julmust är så det blir väl jämnt på något vis. 😉

    • He he. Ja du är nog det. Du och Magnus.

      Har du testat någon av dom ”finare” mustarna? Har någon variant av Apoterkarnes i stor flaska här hemma också som jag inte smakat än.

      • Jodå, jag har testat ett gäng olika ”finmustar”, men protokollen över de provsmakningarna försvann någon dag efter provsmakningen.. Generellt tycker jag dock att Apotekarnes är sötare än andra fabrikat, och de finare flaskorna brukar har mindre kolsyra precis som du själv skrev om din flaska där. Alltsom oftast faller jag ändå tillbaka på Nygårda standardmust till julmaten. Vill jag inte ha sött dricker jag vatten och whisky istället.

        • Hmmm. Då får jag förbereda mig på sött när det dricks Apotekarnes då. Tror det var bapelsin som deras årgångmust skulle smaka i år. Så söt apelsin it is.

Kommentera

