Snabbtest: King of New York

Braaaawrgh! Kraschh! Snarlgh!

Slaget om staden är i full gång och de gigantiska slagkämparna slåss alla om att bli det största och mäktigaste monstret för att i slutändan kunna titulera sig segrare av brädspelet King of New York.

Jag fick spelet av mina kära svärföräldrar och igår kväll så var det dags för en premiäromgång. Dock så fick jag spela själv eftersom jag hade svårt att hitta intresserade i min omgivning. Förhoppningsvis så kommer detta ändras på i framtiden men denna första omgång fick alltså ske solo. Vilket i slutändan visade sig funka ganska bra då man lätt satte sig in i spelmekaniken när man inte hade andra störande moment runt omkring sig.

Kortfattat så går spelet ut på att man som en av högst sex spelare med hjälp av tärningar skall försöka besegra sina motståndare, antingen genom att helt enkelt knocka ut dem eller bli den som först kommer upp i 20 så kallade Victory Points. Sådana poäng får man bland annat av att förstöra byggnader, militära fordon och att försöka hålla sig på Manhattan så länge man bara kan. För att boosta sitt monster så finns det ett gäng kort som t.ex låter dig slå extra tärningar m.m.

Jag tycker att King of New York var föredömligt lättspelat och även om det ibland kallas ett polerat Yatzy så verkar det vara ett perfekt så kallat ”filler-spel” att spela före, mellan eller efter tyngre spel. Jag ser fram emot att få testa detta med lite fler spelare i framtiden. Och ja just det, Captain Fish gick segrande ur striden på ren och skär råstyrka och blev därmed King of New York!

Detta bildspel kräver JavaScript.

3 svar till “Snabbtest: King of New York

  1. Tänker du att jag och två andra skall bli de störande elementen vid nästa tillfälle då? 😉
    En riktig brädspeljul ser det ut att ha blivit. Här utökades ”samlingen” med Operation, Den försvunna diamanten, Jenga, Mikado (plockepinn) och Ticket to ride.

      • Det blev säkert någon vaniljvariant tror jag. Har varit upptagen med att städa och fixa jul konstant i två veckor nu, så har inte riktigt hunnit kika ännu.

Kommentera

