Ännu ett ölår

Bara några dagar återstår av 2014. Årssammanfattningarna står som spön i backen. Här på Flyg, Audio & Vision…SLICE är vi naturligtvis inte sämre. Listan över årets bästa musik enligt mig dök upp för några dagar sedan och nu är det dags att summera ölåret som gått.

Till skillnad för föregående år som halvt om halvt ölnörd så har mitt ölintresse varken blivit större eller mindre utan hållit sig på ungefär samma nivå. Jag tycker fortfarande att det ofta är alldeles för dyrt att köpa de öl jag vill ha men jag gör det ändå. Ingen speciell ölstil har i år fångat mitt intresse extra mycket utan det blir att jag dricker det som passar årstiden bäst. Alltså blir det en hel del öl som Porter, Stout och Barley Wine nu när det är vinterrusk ute och mer av Pale Ale, IPA och Saison under sommarhalvåret.

Det här året var det också dags för mig att gå på ölmässa för första gången. Jag var lite orolig eftersom Öl & Whiskymässan i Göteborg hade fått utstå en hel del kritik föregående år men det visade sig som tur var inte gälla i år. Jag tycker att det var en jättetrevlig tillställning där folk var glada i allmänhet och det fanns så många montrar fyllda med god öl att man hade behövt minst ett par dagar till för att hinna med att testa allt man hade velat. Som sagt en mycket lyckad tillställning och jag ser fram emot att gå igen nästa vår.

Nej men då så. Dags att utse årets bästa öl. Och vinnaren i år är:

AMAGER-logo

Japp. I år vinner ingen enskild öl utan det är istället ett helt bryggeri som får utmärkelsen Ffavs Beer Award 2014. Amager har under året gått från klarhet till klarhet och har mer eller mindre utan undantag levererat öl av toppklass. Det började helt fantastiskt i början av året när den fantastiska Pale Alen Arctic Sunstone slog ner som en vikinghammare på vardagsrumsbordet.

IMG_6356

En ljuvlig skapelse som jag så här i backspegeln ångrar att jag inte köpte fler utav. Och så har det fortsatt hela vägen fram till nu med fantastiska öl som Todd The Axe Man, Orange Crush och Tulsa Twister. Så det är bara att buga och bocka och säga: Tack Amager Bryghus, hoppas att nästa år blir lika bra.

Ett litet hedersomnämnande skall dock Founders Centennial IPA få som satte en rejäl prägel på min vår och sommar. En riktigt bra IPA som är lätt att hitta och som inte kostar skjortan.

Och med det tackar jag för uppmärksamheten och blickar framåt mot nya smakupplevelser.

2 svar till “Ännu ett ölår

Kommentera

