Tips från 2014

Nu var 2015 här med allt vad det innebär i form av ny musik, ny film och nya upplevelser. Men jag hade inte tänkt att blicka framåt riktigt än utan tipsa om något jag upptäckte förra året: den engelska progmetalgruppen Spires.

IMG_6407

Köpte deras senaste skiva The Whisperer digitalt via Bandcamp och blev så såld att det kändes ytterst viktigt att skaffa deras kompletta diskografi på CD snarast möjligt. För mig så fyllde The Whisperer den brist på tillfredsställelse som nya Opeth-skivan lämnade efter sig med bravur och kan utan tvekan utnämnas till det bättre som skapats i genren under 2014. Spires har lirat tillsammans ett bra tag och det märks både i komponerandet av låtar och den musikaliska skicklighet som grabbarna i gruppen förfogar över. Det enda jag känner att jag skulle kunna klaga på när det gäller deras musik är att det är lite för stillsamt ibland med något för många lugna passager, det hade gärna kunnat få vara ännu mer musikaliskt våld.

Då var det slut på tipsandet för den här gången och jag önskar en fortsatt trevlig vecka.

Kommentera

