Cambridge CXA80

Cambridge Audio visade för några dagar upp sin nya CX-serie på den inte helt obskyra mässan CES i Las Vegas, USA. Serien består av två integrerade stereoförstärkare, två hembioreceivers, en nätverksspelare och en CD-transport. Mest intressant i mina ögon är såklart den större av stereoförstärkarna som har den upphetsande modellbeteckningen CXA80.

Cambridge_CXA80_silver

Eftersom jag alltid av någon anledning är på jakt efter en ny stereoförstärkare (trots att jag för tillfället inte har råd) så är CXA80 ett mycket hett alternativ. Snygg design, lämnar tillräckligt med effekt (2×80 Watt vid 8 ohm) och har nästan alla in- och utgångar som kan tänkas behövas. Den inbyggda DACen klarar såklart upp till 24-bit 192 kHz PCM-ljudfiler och det går att koppla in en mottagare för blåtand för den som önskar. Det enda jag saknar är en phono-ingång.

Cambridge Audio har i mitt tycke mer eller mindre alltid gjort välljudande och prisvärda förstärkare och CXA80 verkar inte vara något undantag så jag ser väldigt mycket fram emot ett besök på Hifi-klubben för lite pillande och provlyssning.

Kommentera

