Stone Mixed 12-pack

I veckan hämtade jag ut en privatimporterad trevlig liten låda på det lokala Systembolaget. Lådan var ett Mixed 12-pack från Stone Brewing Company i Kalifornien och däri klirrade 3 flaskor IPA, 3 flaskor Ruination IPA, 3 flaskor Sublimely Self-righteous Black IPA samt 3 flaskor Arrogant Bastard Ale. Fyra olika öl som jag länge sett fram emot att få testa, inte minst dubbel-IPAn Ruination. Och en stor bonus med det hela är ju naturligtvis att detta är så färsk öl från Stone Brewing som det mer eller mindre går att uppbringa i Sverige om man inte råkar äga ett eget jetplan eller något annat snabbt transportmedel för att kunna skeppa öl över världshaven.

Levde då ölen upp till mina förväntningar? Ja, det gjorde dem. Åtminstone Ruination IPA som jag utan problem kan ge en stor stark 4:a i betyg. Jag hade dock i början lite kval över vilket betyg jag skulle ge men efter att ha smuttat på ölen en stund och inmundigat alla underbara humlesmaker så stod det utom allt tvivel att Ruination är en grymt bra IPA som står sig väl i konkurrensen med andra märken.

Efter det så var det dags för den vanliga IPAn och den var också mumsig. Självklart så har den inte samma knuff som storebror men står bra på egna ben och är lätt värd en 4:a i betyg. Sedan var det dags att testa Sublimely Self-righteous Black IPA. Svart-IPA är en ölstil som jag inte är ett så jättestort fan utav och detta var väl en ganska medelmåttig öl om jag skall vara ärlig. Lite för bränd smak tycker jag och Sublimely Self-righteous Black IPA får nöja sig men en 3:a i betyg. Slutligen var det bara Arrogant Bastard kvar och den var lite bättre. Som den amerikanska Strong Ale den är så var det mycket smak av karamell och mycket sötma vilket ju är trevligt i små doser. En stark 3:a i betyg.

Överlag så är jag mycket nöjd med mitt köp eftersom både Ruination IPA och den vanliga IPAn var två kanonöl. De andra två ölen var det inget större fel på heller men om jag skall privatimportera något från Stone Brewing igen så blir det nog en hela låda med bara Ruination. Så smaskig är den.

2 svar till “Stone Mixed 12-pack

  1. Spännande. För en som inte har en aning, hur funkar det med privatimport och hur dyrt/billigt är det? Har bara handlat via deras beställningssortiment innan.

    • Det funkade ganska smidigt men tar en liten stund. Just med detta Stone-pack så fick man maila sitt intresse när Great Brands gick ut med informationen om att en Stone-leverans var på gång via deras Facebook-sida. Efter ett tag så fick man en blankett att fylla i som skickas till Systembolaget. Därefter fick man en offert att godkänna och betala en handpenning på 30% av totalsumman. I mitt fall så kostade lådan 399kr om jag inte minns fel så 120kr i handpenning. Sedan är det bara att vänta tills man får sms om att grejerna finns att hämta på det bolag du valt. 🙂

Kommentera

