Telltale Games: Game of Thrones

Telltale Games, och deras lättspelade och storydrivna äventyrsspel, behöver vid det här laget ingen större introduktion då de ligger bakom populära spelserier som Walking Dead, Back to the future och The wolf among us. I slutet av förra året så utökades Telltales redan digra spelbibliotek med två spel baserade på två otroligt omtyckta franchises: Borderlands och Game of Thrones. Och som det stora fan av Game of Thrones tv-serien jag är så var jag ju bara tvungen att köpa ett season-pass till spelets alla sex delar. I skrivande stund har två delar släppts och igår spelade jag igenom den senaste: ”The Lost Lords”.

Av någon anledning så har jag inte spelat något av Telltales tidigare spel, även om jag verkligen varit sugen, och jag hade bara hört talas om att deras spel inte skulle vara så bra rent grafikmässigt. Och efter att har styrt olika medlemmar av familjen Forrester i 3-4 timmar så förstår jag varför många är kritiska. Spelets figurer är mycket stelt animerade och ibland ser rörelser rent komiska ut. Detsamma gäller ansiktsanimationerna som kunde göras betydligt bättre. Men utöver det så är Game of Thrones ändå ganska behagligt att se på med sina fina, färgglada bakgrunder och målade estetik. Även spelmekaniskt så är det ganska spartanskt då spelet i stort sett går ut på att trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle för att t.ex. undvika ett yxhugg eller att välja det i ditt tycke bästa valet i en konversation.

Spelets stora styrka ligger i stället i själva berättelsen och röstskådespeleriet. Storyn är helt klart värdig namnet Game of Thrones med allt vad det innebär i form av backstabbing, politiskt käbbel och (SPOILERVARNING!!) viktiga karaktärer som går en ond bråd död till mötes. Kul också att Telltale fått med så många av skådespelarna från tv-serien att göra röster till sina karaktärers digitala motsvarigheter, något som avsevärt höjer hela spelupplevelsen.

Jag är, trots grafikmässiga brister, mycket nöjd med Game of Thrones och rekommenderar alla som är fans av tv-serien eller böckerna att spela och ser fram emot att fortsätta följa familjen Forresters öden och äventyr i och runt staden Ironrath.

meet-house-forrester

Kommentera

