Tribulation Super-Duper-Mega

Nya Tribulation-skivan har landat här hemma. I super-duper-lyxigt boxutförande där det bland annat ligger ett halsband som jag aldrig kommer att ha på mig, en dubbel-lp som jag inte kommer att kunna spela på ett tag och ett art print med autografer på som antagligen inte kommer att ramas in och sitta på väggen. Men vafan, boxen är riktigt snygg och Tribulation är ju bra så det var lätt värt den knappa 500-lappen boxen kostade.

Då är ju frågan om själva skivan är något att ha. Efter att ha lyssnat igenom skivan ett par gånger under stor koncentration så är mitt intryck att The Children of the Night är en naturlig fortsättning på förra skivan och inte något tvärt kast i stil med det som gjordes när gruppen gick ifrån dödsröjiga The Horror till progressiva The Formulas of Death. Skivan känns betydligt mer lättlyssnad och rak jämfört med föregångaren och det vet jag inte om jag riktigt gillar. Det kompakta mörkret och mystiken var ju en del i det jag älskade med The Formulas of Death. Men vi får väl se vad som händer när skivan fått snurra några varv till och fått landa i den fluffigt musikaliska delen av min hjärna. Hur som helst så vågar jag redan nu säga att detta är en högkvalitativ skiva som jag kommer att lyssna på många gånger i framtiden.

5 svar till “Tribulation Super-Duper-Mega

    • Kan hålla med till viss del. Det är helt klart en bra skiva men inte det mästerverk många recensenter vill ha den till. Så tycker jag just nu i alla fall, får se om lite mer lyssning kan påverka.

    • Ja den blir bara bättre och bättre ju mer man lyssnar. Jag är dock fortfarande inte övertygad om att den är bättre än Formulas. Men helt klart en skiva som kommer att hamna på många topp 10-listor i år, inklusive min.

Kommentera

