Ne Obliviscaris – bra eller anus?

Progressiv extrem metal. Något jag borde svälja med hull och hår. Men i fallet Ne Obliviscaris och deras debutskiva Portal of I så har något gått snett. Ända sedan jag först hörde talas om gruppen någon gång under 2012 och efter Robert på Metalyze tjatat om dem i ett flertal inlägg så inser jag att det är något som jag egentligen gillar, jag har bara inte fattat det än. Gruppen med det något för pretentiösa namnet kommer från Australien och lirar alltså progressiv extrem metal med allt det som det brukar innebära. Långa låtar där det är mangel med smattrande dubbelkaggar, growl och fiol i bakgrunden i ena stunden för att raskt byta till lugnare och mer finstämt finlir med rensång i den andra. Det är ombytligt och lite ADHD sådär som det ju skall vara när det är progressivt, det skall aldrig stå still utan ständigt flöda framåt.

Men som sagt, jag har trots ett flertal försök under de tre år som gått sedan skivan släpptes aldrig uppskattat Ne Obliviscaris. Poletten har inte velat falla ner. Fast något hände förra veckan som fick mig att trotsa detta faktum och köpa skivan ändå:

Ne Oblivilivi

Och ja, nu sitter jag här och lyssnar. Och diggar som bara den. Fan det är ju riktigt bra det här. Tre år och ett hastigt infall behövdes det för att förstå. Det är väl så det skall vara ibland antar jag och nu är det väl inte så mycket annat att göra än att vänta två år till så att jag kan skaffa Ne Obliviscaris andra skiva Citadel som kom förra året.

Bra. Då avslutar vi med lite trummande.

2 svar till “Ne Obliviscaris – bra eller anus?

  1. Haha underbart 🙂
    Det är faktiskt en grymt bra platta, länge sedan den snurrade på skivtallriken, känns som det är dags att dra fram den igen.

Kommentera

