Den där nya Symphony X-låten

Symphony motherfuckin X. En av de grupper som gjort störst avtryck på mig i mitt musiklyssnande liv. Jag avgudar skivorna The Divine Wings of Tragedy och The Odyssey och i stort sett hela deras diskografi håller hög till mycket hög klass. I juli kommer deras nya skiva Underworld och idag så släppte skivbolaget Nuclear Blast ett första smakprov i form av låten Nevermore:

Och jag är skeptisk. Eller faktiskt lite besviken rent ut sagt. Det låter som om Symphony X gör en cover på sig själva. Det finns liksom inget i låten som greppar tag i mig och det mesta tycker jag mig ha hört innan i tidigare, och mycket bättre, Symphony X-låtar. Den där refrängen vet jag inte riktigt var jag skall göra av. Det är väl egentligen bara under mittpartiet och solot som jag får en varm, positiv känsla i kroppen. Dessutom så verkar ljudet lida oroväckande mycket av Loudness War, vilket i och för sig var väntat då Nuclear Blast har den dumma vanan att pumpa upp volymen på skivorna de släpper och döda allt vad dynamik heter. Aj, aj, aj Michael Romeo & co, detta bådar fan inte gott.

Kommer jag köpa skivan ändå? Högst troligen. Eller rättare sagt: ja det är klart att jag kommer att göra. Det sägs ju att hoppet är det sista som lämnar människan och jag kommer in i det sista hoppas på att Nevermore är skivans överlägset sämsta spår och att det enbart är i den här videon som ljudet är uppvridet till MAXX. Hoppas, hoppas…

3 svar till “Den där nya Symphony X-låten

  1. Vid två genomlyssningar hör jag att MJR har mycket mindre dist än vanligt på sina guror, och att Pinella mest får leka ljudmattläggare. Det har ju sagts att plattan skall vara lite som en best-of mellan Odyssey och Twilight in olympus, och det tycker jag nog kan stämma rätt bra, fast med mindre dist då. TIO är för övrigt en av de bästa om inte den bästa SX-plattan i min mening, så inspiration därifrån välkomnar åtminstone jag. Sammanfattningsvis: Jag gillar faktiskt låten! Bättre än det mesta från de två senaste plattorna.

    • Positiv åsikt. Kul! Hoppas verkligen att du får rätt och att denna blir bättre än de två senaste för ja, de var ju inte så där jättebra. Iaf inte jämfört med deras tidigare skivor. TIO skulle jag själv ranka precis under Divine Wings och Odyssey. En mycket smaskig skiva.

Kommentera

