Den där nya Ghost-låten

Eller ny och ny. Cirice är nu en dryg vecka gammal. Vilket ju är jättegammalt med Internet-mått mätt. Men inte tillräckligt gammalt för att jag inte ska ha en åsikt om låten och gruppen som framför den.

Jag kan inte påstå att jag är något större fan av Ghost. Jag köpte första plattan Opus Eponymous när den kom och lyssnade ganska intensivt på den under en tid. Låtar som Ritual och Elisabeth fick min fot att stampa takten och Opus Eponymous spelas fortfarande hemma med relativt jämnlånga mellanrum. Men efter det så har jag faktiskt inte brytt mig särskilt mycket om Ghost och deras musik. Hela grejen med påvar hit och dit är i mina ögon ganska fånig och detsamma är hysterin med femtielva olika vinylutgåvor som omedelbart skjuter iväg skyhögt i värde bara för det står Ghost på omslaget. Det luktar bubbla som är på väg att spricka om alltihop. Men jag har säkert fel. Det är nog bara jag som inte förstår.

Cirice då.  Även här går jag nog bet faktiskt. Låten är ju inte dålig på något sett men min fot vill inte spontant stampa takten, här måste diggandet nästan tvingas fram om det skall bli något. Cirice är ett säkert val som förstasingel och jag kan förstå om den går hem i stugorna eftersom det är såpass lättsmält som den är men på mig biter den inte. Lite lovande är det dock att Ghost nu låter lite tyngre än på Enfestisimunnen. Tyngd är oftast alltid bra i min bok. Men i slutändan så fick Cirice mig att börja lyssna på Symphony X senaste dänga Nevermore igen istället. En låt som bara blir bättre och bättre, trots för mycket rakt dubbeltramp.

Ett inköp av Ghosts kommande platta Meliora (släpps 21/8) kan det fortfarande bli för min del men då får gastarna bjuda på något roligare i låtväg som matchar det fantastiska omslaget.

Meliora

2 svar till “Den där nya Ghost-låten

  1. De sägs ju att de skall spela en hel del nytt material live, så jag får väl rapportera till dig efter fredag. Själv tycker jag den är rätt slätstruken och överproducerad. Nevermore är bra. Både låten och bandet. 😉

Kommentera

