Den där andra nya Symphony X-låten

Mitt under brinnande midsommarafton så väljer Symphony X att släppa ett andra smakprov från den kommande skivan Underworld, vilket gjorde mig både överraskad och glad. Låten heter Without you och är en ganska enkel och rak ballad till bredden full med ”cheese”.

Without you är i mina öron lite utav ett syskon till tidigare fenomenala lugna låtar som Accolade, Accolade II och When all is lost men är något för enkelt uppbyggd för att riktigt komma upp i samma liga. Med det sagt så måste jag ändå säga att jag gillar den. Russell Allen sjunger fenomenalt bra som vanligt och låten är riktigt skön trots sin enkelhet. Michael Romeo bränner av ett trevligt solo också så alla gitarrnördar blir glada. Men jag undrar var Mike Pinnella och hans keyboard har tagit vägen. Är syntmattor i bakgrunden allt han får göra nuförtiden eller? Hoppas verkligen att övriga låtar på Underworld kommer att råda bot på detta för mannens flinka spelande är ju ändå en stor del i det kompletta Symphony X-soundet.

Fan, det här bådar gott inför släppet av Underworld nästa månad. Denna och förra singeln Nevermore (som satte sig till slut) är en bit ifrån det bästa de gjort men är två högkvalitativa låtar och jag räknar iskallt med att det gottigaste är kvar att upptäcka.

2 svar till “Den där andra nya Symphony X-låten

  1. Den där låten fick tyvärr intresset att sjunka en aning. Men Nevermore är strålande

    • Jag gillar båda men jag håller med om att Nevermore är bättre.

      Så jäkla gött att det snart släpps en ny Symphony X-skiva. Och hoppas verkligen att den är bättre än Iconoclast, som iofs är långt ifrån dålig men lite ojämn och inte riktigt i klass med gruppens tidigare skivor.

Kommentera

