Vad skall man göra med en kassett?

Förra veckan så surfade jag glatt in hos Jarno och hans blogg A Fair Judgement, precis som jag brukar göra då och då. Och denna gång så tipsade han om svenska gruppen Ouijabeard och musiken som finns att hitta på deras andra släpp The Imperial Explorer. Jag provlyssnade, gillade deras lite flummiga progressiva rymdrock och beställde ett exemplar av plattan via Bandcamp. Dock så är The Imperial Explorer släppt via bolaget Ljudkassett och kommer därför på en…wait for it…KASSETT!

Ouijabeard

Vad fanken gör man med ett kassettband idag egentligen? Jag har inte ägt en kassettbandspelare på år och dar. Jag tror att den senaste i min ägo var den Walkman som jag hade på högstadiet och efter att den blev utbytt mot en ”bärbar” Cd-spelare så har jag inte blickat tillbaks mot formatet en enda gång. Kassetten är ärligt talat helt värdelös som musikformat idag och var under glansdagarna enbart populär för att det var det lättaste sättet att kopiera och sprida musik och det enda formatet som var portabelt. Nu på senare tid så har det av någon anledning blivit en liten kassett-revival, helt baserad på nostalgi skulle jag tro. Visst, det går att hitta helt ok kassettdäck om man letar och är villig att betala för sig men jämfört med en vinylskiva, CD eller t.o.m ett gäng digitala filer så har kassetten inget att hämta. I alla fall inte hos mig.

Men i detta fallet så gör det inte så mycket för i och med att jag köpte The Imperial Explorer på Bandcamp så kunde jag självfallet välja att få hem min musik på ett flertal olika digitala format. Lite trist att det där kassettbandet är dömt till ett liv i en byrålåda bara.

Kommentera

