Förstärkarjakt: Way of the tube

Efter en ytterst trevlig helg i Göteborg fylld med musik, öl och Hifi så sitter jag nu här, lyssnar på nya Nile (rackarns bra) och funderar återigen på det här med stereoförstärkare. Svängde nämligen förbi Akkelis Audio i lördags och provlyssnade på fyra förstärkare som jag inte lyssnat på innan. Först ut var Vincent SV-500, en trevlig liten hybridförstärkare med klassiska rör i försteget och transistorkraft i slutstegsdelen.

vincent500

Det här var en riktig överraskning för Vincent SV-500 var fantastiskt rolig att lyssna på och man stampade verkligen med i takten när Danko Jones ljudade ur högtalarna. Kanske inte den mest upphetsande förstärkaren rent estetiskt men som sagt, ljudet var det verkligen inget fel på. Alla tummar upp.

Efter detta så var det dags att lyssna på den förstärkare jag på förhand nästan bestämt mig för att köpa: Rega Elex-R. Och här blev det faktiskt platt fall. Det roliga var som bortblåst och Regan lät mest av allt hårt och kallt. Helt klart saknades den värme som Vincent hade bjudit på och Regan föll raskt ur min lista av möjliga kandidater. En trist överraskning och inte alls vad jag väntat mig.

Sedan så beredes det plats för en intressant fransk förstärkare i form av YBA Heritage A-100. En riktigt fin förstärkare att titta på och det lät inte så dumt heller men även här så var det något mindre stampa-takten och mer Hifi-korrekt jämfört med Vincent. Dock ändå en förstärkare jag lätt hade kunnat leva med.

Slutligen var det dags att gå all-in och testa en ren rörförstärkare. In med Tsakiridis Aeolos 6550.

tsakaridis

En imponerande skapelse, handbyggd i Grekland och den lämnade ifrån sig ett riktigt maffigt ljud. Och här började jag faktiskt överväga om man inte skulle göra slag i saken och faktiskt skaffa sig en. Men ganska snart kom förnuftet ifatt och jag insåg ganska snabbt att det helt enkelt inte funkar i mitt hem. Barnhänder och ont om plats i stereobänken gör att jag får stå över just nu. Men i framtiden så ja, varför inte?

Men rör i försteget var ju bevisligen inte dumt alls så en förstärkare från Vincent är just nu det hetaste alternativet till inköp. Återstår att se om det blir 500:an eller någon fetare modell, kanske rent utav gå på SV-237?

SV237[6]

Jobbar i klass A de 10 första watten, puttar max ut 150W i 8 ohm och verkar allmänt trevlig. Jag är inte helt säker på utseendet men det är tilltalande på ett retro-vis. Fortsättning följer…

3 svar till “Förstärkarjakt: Way of the tube

Kommentera

